Яка роль штучного інтелекту у рекрутменті?

Люди вже готові до того, щоб працювати на штучний інтелект. Нещодавні дослідження видань Oracle та Future Workplace показали, що 93% співробітників готові слухатися на роботі команди штучного інтелекту. Рекрутери вже слідують цьому, що дозволяє пришвидшити набір нових людей та зекономити час на довгих співбесідах. І це тільки початок.

Ніна Путінцева, начальник відділу передпроектного консалтингу по бізнес додатку Oracle СНГ, систематизувала досвід своїх клієнтів та виділила три перспективних сфери, де було б доречно впровадити штучний інтелект.

HR-маркетинг

Робот, який братиме людину на роботу, вивчатиме вислані резюме, відібравши ті, які найбільше всього підходять для певної роботи, буде відповідати у чаті на питання по вакансії та самостійно призначати час та дату співбесіди. Голосовий бот може подзвонити потенційному кандидату та провести опитування, одне з багатьох, яке буде заплановано на сьогодні. Це зовсім не початок фантастичного фільму, а бізнес-процес, який на практиці вже протестували багато компаній у світі.

Робот-рекрутер здатен взаємодіяти з великою кількістю кандидатів паралельно. Тому HR-боти так ефективно використовуються для масового рекрутингу робітників, що працюють в банках, телекомі та в інших подібних сферах обслуговування. Конкуренція тут дуже велика. За одного кандидата йде боротьба одразу між декількома компаніями, а то й декількома відділами в одній компанії. Таке положення справ не є вигідним ні роботодавцям, ні кандидатам. Частіше за все, людина згоджується на першу ж запропоновану роботу.

Знаходити цільову аудиторію рекрутеру допомагають цілий ряд маркетингових інструментів, в які вбудований штучний інтелект. HR-маркетинг, у комплексі з великою інформацією, вже застосовують в найбільших банках у світі. Більше того, на даний час це найпопулярніший напрямок розвитку штучного інтелекту для керування персоналом.

По-перше, маркетинг по підбору персоналу дозволяє рекрутеру вибрати найоптимальніший канал взаємодії. Так можна зв’язатися з кандидатом по почті, дзвонити телефоном, писати у месенджер, тощо. У сфері HR-маркетингу спілкування з потенційним працівником проходить саме там, де він може максимально показати свої навички та вміння. Робот здатен цілеспрямовано розміщати вакансії там, звідки приходять найуспішніші кандидати.

По-друге, маркетингові інструменти дозволяють зіставити повний портрет кандидата, як і модель потенційного постійного клієнта. HR-рішення дозволяють зіставити такий проект буквально на ходу. Наприклад, один з менеджерів по підбору персоналу може встигнути розмістити оголошення про роботу на своєму планшеті, коли очікував в аеропорту на свій літак. Крім того, за цей час він організував своєрідну «промо-кампанію» цієї гарячої вакансії (налаштував усі параметри почтової розсилки, залив банери в Facebook, Twitter та YouTube). Вже зараз будь-який простий дизайн контенту можна зробити нашвидкуруч у будь-якому візуальному редакторі. При цьому в недалекому майбутньому розумна система може сама проаналізувати успішні HR-кампанії та визначити що і на яку адресу варто надсилати, щоб привернути увагу цільової аудиторії.

По-третє, єдина база кандидатів допоможе уникнути таких випадків, коли з одним претендентом одночасно спілкуються декілька менеджерів з різних відділів однієї компанії. Наступний крок – єдина база кандидатів по певній сфері роботи. Такий алгоритм шукатиме людей не лише по заданих параметрах, а й самостійно сформує критерії, за якими можна буде шукати успішних кандидатів на задану посаду. Для прикладу, проаналізувавши усіх робітників обраної сфери, машина зрозуміє, що на співбесіду варто записувати випускників певного вищого навчального закладу з 2007 року, які належать до певних професійних об’єднань. Згідно зі статистикою, 2007 рік – найуспішніший серед випускників даного навчального закладу.

«Соціальні роботи»

Багато чат-ботів здатні вести діалог по певному сценарію, приміром, розповісти про вакансію у всіх деталях. Найперспективніший напрямок розвитку – це бот, який зможе навчатися та самостійно будувати діалог, а потім вже розпізнати емоції. Людям подобається, коли робот весело реагує та поєднує практичні навички з розважальними функціями.

Так, наприклад, голосові помічники цілком успішно розвивають функцію по якомога природнішому діалогу зі своїми співрозмовниками. Віртуальний помічник не обмежує себе набором стандартних реплік та активно самонавчається на великій кількості текстів. Вони здатні не лише відповісти на конкретно поставлене питання або виконати ту чи іншу дію (замовити піцу або відкрити додаток), але й підтримати розмову, погратися або пожартувати.

Компанія Future Robots, клієнт Oracle здобула певний досвід з Олімпіади, що проводилась в Пхенчхані. Відвідувачі, які підходили до антропоморфного робота, отримували від нього інформацію, просили його сфотографуватися з ним, заграти музику або слідувати за собою. Зараз компанія працює над «соціальним роботом» — штучним інтелектом, який здатен надати усім машинам інтерактивної, мультимодальної форми поведінки та реагувати на емоції за виразом обличчя, словами та голосовим тоном, а потім вже діяти за інструкцією.

Технологія розпізнавання облич та емоцій можуть розповісти рекрутеру про те, наскільки уважно потенційний кандидат слухає те, що йому говорять, у які моменти кандидат брехав і в яких моментах він трішки прикрасив своє резюме. Наче у серіалі «Обмани мене» (Lie to me), алгоритм навчається розуміти мову тіла та помічати деталі, які видають брехню. Певну, далеко не останню роль відіграє харизма кандидата, його комунікативні навички, тому зовнішній вигляд може бути оманливим. У таких випадках тихий голос та надмірна впевненість, або ж навпаки, скутість та агресія можуть стати причиною відмови. Ці всі нюанси також під силу помітити штучному інтелекту.

Персональний тренер-бот

Варто довіритися порадам бота і при внутрішньому рекрутменті. Проаналізувавши витрати на навчання та рекрутинг, штучний інтелект в змозі прорахувати, що саме вигідніше у тій чи іншій ситуації: знайти нового співробітника чи перекваліфікувати наявного. Це вважається найвищим ступенем для HR-бота.

Вже на сьогодні алгоритми можуть спрогнозувати вірогідність швидкого звільнення, проаналізувавши понад 70 параметрів, включаючи досвід, навички, посаду, здатність керувати, тривалість роботи на теперішній посаді, заробітну плату, зрівняно з середнім показником по професії, враховується навіть стаж роботи, тощо. Так тестовий проект по передбачуванню звільнень в одній транснаціональній інжинірингової компанії показав точність, яка в 5 разів перевищила очікуваний рівень. Найбільш корисними виявились дані, як зміна ролі в проекті, кількість тренінгів, які відвідував кандидат, кількість відгулів, лікарняні, перероблювання та зміна проектного направлення.

Треба сказати, що штучний інтелект сприятиме прозорості в процесі становлення та підвищення кандидата. У цьому допоможе так звана «база навичок». Співробітник вказує у своєму профілі навички, сертифікати, компетенції, якими він володіє. Далі він може вибрати посаду в організації, на яку він претендує. Вакансія у свою чергу описується стандартним набором умінь. Штучний інтелект вкаже відповідні навчальні курси для того, аби підвищити кваліфікацію та набути нових знань та вмінь, які будуть необхідні для того, щоб зайняти бажану посаду. Коли ж ця вакансія відкриється, бот запропонує HR-менеджеру профілі тих співробітників, які відмітили цю посаду в пріоритетах. Подібні функції вже почали використовуватися.

Штучний інтелект вже перейшов до тієї стадії зрілості, коли його технологічні можливості зможуть вирішувати чіткі вказівки. Згідно із дослідженням, протягом 3 років, керівництво HR відділу очікує, що роботи позитивно вплинуть на навчання та розвиток (27%), ефективність керівництва (26%), компенсаційні виплати та нарахування заробітної плати (18%) та зробить ефективнішим прийом на роботу (13%).

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: