Цифрова амнезія: що це таке і чи можна її подолати

Гаджети змінили не тільки наш спосіб життя, а й мислення. Чи не надто далеко зайшов розвиток технологій?

Що таке цифрова амнезія

Цифрова амнезія — це схильність користувачів гаджетів забувати інформацію. Про це явище заговорили 2007 року: дослідники Трініті-коледжу в Дубліні дійшли висновку, що розвиток технологій спричиняє деградацію людської пам’яті. У неопублікованому звіті «‎Технології та когнітивні функції» це явище також називалося «‎технологічною атрофією пам’яті».

Пізніше, у 2011 році, в журналі Science вийшла стаття професора факультету психології Колумбійського університету Бетсі Сперроу «‎Вплив Google на згадку: когнітивні наслідки наявності інформації у нас під рукою». Ця публікація стала, по суті, першою науковою роботою про вплив пошукових систем на організацію пам’яті людини та саме ця стаття запровадила поняття «ефект Google», яке, як і цифрова амнезія, означає схильність людей забувати інформацію.

Що таке ефект Google і чим він відрізняється від цифрової амнезії

Якщо цифрова амнезія пов’язана з тим, що у людини завжди є смартфон, де можна зробити замітку, подивитися карту, записати номер телефону та ім’я колеги, то ефект Google — це усвідомлення, що нічого не потрібно запам’ятовувати, тому що будь-яку інформацію в будь-який момент можна знайти за допомогою пошукової системи.

У 2015 році ефектом Google зацікавилися вже не професори-академіки, а IT-фахівці. Так дослідницька компанія Opinion Matters опитала 6 тисяч жителів Європи, США та Індії у віці від 16 до 55 років. Результати здивували: виявилося, що люди звикли більше довіряти інформації з Мережі та смартфонів, аніж власній пам’яті.

  • Переважна більшість користувачів гаджетів визнала свою залежність від електронних девайсів як інструментів зберігання знань.
  • Майже всі опитані (91%) погодилися з тим, що використовують інтернет як «додаткову пам’ять» для свого мозку.
  • Тільки п’ята частина (21%) заявила, що покладається виключно на свою пам’ять.
    44% респондентів з європейських країн і 50% з Індії відзначили, що смартфон виконує функцію пам’яті та вони починають гуглити, перш ніж намагаються самостійно згадати той чи інший факт.
  • Майже половина респондентів зізналися, що блискавично забувають знайдені у пошуковій системі факти.
  • Явище набирає обертів не тільки серед молодих користувачів гаджетів, а й серед старшого покоління.
  • Попри високий рівень потреби в гаджетах, більшість респондентів легко згадали перший домашній номер телефону, а також номери свого подружжя, дітей і місця їх роботи.

Як виникають цифрова амнезія та ефект Google

До причин виникнення феномену фахівці відносять:

  • Цифровізацію. Використання нових технологій помітно спростило процес обробки інформації. Це призвело до того, що основний обсяг даних зберігається в інтелектуальних пристроях, а не в пам’яті людини.
  • Надмірне використання мобільних телефонів. Забули ім’я актора з улюбленого серіалу? Або сумніваєтеся, що робоча зустріч призначена на ранок, а не день? У будь-якій незрозумілій ситуації ми звикли звертатися до смартфонів та пошукових систем.
  • Необхідність швидко і часто приймати рішення. У середньому доросла людина приймає понад 35 тисяч рішень на день. Коли ми гуглимо, навантаження на системи нашої пам’яті автоматично знижується, адже нам важливо знайти лише джерело інформації. Факти залишаються лише у системі короткочасної пам’яті. Мозок розуміє, що потрібні дані завжди під рукою, простіше загуглити ще раз, тому ми не відчуваємо потреби запам’ятовувати.
  • Стрес. У стані стресу людям важче створювати короткострокові спогади та перетворювати їх на довготривалі. Це означає, що стрес несприятливо впливає пам’ять загалом.

Чим небезпечні цифрова амнезія та ефект Google

Серед можливих наслідків виділяють:

  • Низька когнітивна продуктивність. Чим менше людина покладається на пам’ять, тим менше нейронних зв’язків виникає у її мозку, що неминуче гальмує її розвиток.
  • Деструктивна поведінка. Зазвичай виявляється у розсіяній увазі, нетерпінні чи підвищеній агресивності.
  • Тривога, депресія, посттравматичний стресовий розлад та панічні атаки. Такі симптоми виявлялися у людей, які втратили свої смартфони з персональною та професійною інформацією, і у тих, чиї дані були вкрадені через навмисні дії третіх осіб.

Як позбутися цифрової амнезії та ефекту Google

Неможливо заперечувати, що гаджети та інтернет – наші вірні помічники, які допомагають нам мислити чіткіше, креативніше та оптимізують час. Відмовлятися від них було б нерозумно. Але як знизити ефект Google або мінімізувати ознаки цифрової амнезії? Є кілька способів:

  • Мінімізуйте використання гаджетів. Видаліть програми, які відвертають увагу, відмовтеся від розсилок, які ніколи не відкриваєте, відключіть повідомлення.
  • Не нехтуйте паперовими носіями. Хоча б іноді використовуйте аналогові джерела інформації: друковані книги або журнали.
  • Робіть рукописні нотатки. Це також сприяє запам’ятовуванню.
  • Зупиніться та подумайте. Допустимо, ви знаєте, що нещодавно шукали інформацію в інтернеті, але не можете її згадати. Замість того, щоб схопити телефон і загуглити повторно, зробіть паузу і спробуйте згадати самостійно — не виключено, що ваша пам’ять активується лише за кілька секунд.
  • Тренуйте пам’ять. Вивчайте іноземні мови, вивчайте вірші, відвідуйте квізи — там забороняється користуватися смартфонами, і мозок раптово згадує давно забуті факти.
  • Хоча б іноді повністю йдіть в офлайн. Не забувайте про такі важливі здорові звички, як фізична активність, читання книг, спілкування з сім’єю та друзями.

Якщо ви будете застосовувати кожну з цих практик регулярно, потреба покладатися на пошукові системи та гаджети поменшає. Незабаром ви покращите свою здатність згадувати, що дозволить підвищити загальну когнітивну продуктивність. Ви переконаєтеся, що людський мозок — надзвичайно потужний пристрій, а пам’ять піддається тренуванню, як і будь-які інші можливості тіла.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

У Китаї старі гаджети можна перетворити на витвори мистецтва

Прозорий ноутбук, смартфон-браслет та машина Xiaomi: що показали на виставці MWC 2024?

Новий мобільний пристрій на базі штучного інтелекту, який обіцяє нам революцію

25 років в Пошуку: тенденції пошукових запитів Google за весь час