Що таке метавсесвіт та чи замінить він соціальні мережі?

Передбачені десятки років назад технології стають реальністю, але про революцію поки не просили ні гравці, ні бізнес. Що таке метавсесвіт і чи увійде він до нашого життя так само як і соціальні мережі?

Метавсесвіт — що це?

Голова Facebook Марк Цукерберг представив своє бачення «метавсесвіту» в липні цього року. За його задумом, майбутнє соціальних взаємодій — це тривимірне цифрове середовище, в якому спілкуються віртуальні аватари користувачів. Нещодавно компанія зробила перший крок до метавсесвіту — додаток для спільної роботи, що дозволяє проводити зустрічі у віртуальній реальності.

Звідки спочатку взялася ідея метавсесвіту?

Ідея перенесення гри з віртуальної реальності у звичайне життя існує не один рік. Наприклад, для розв’язання квестів тисячі людей по всьому світу об’єднуються в групи та розв’язують складні завдання: частину інформації гравці знаходять в інтернеті, а частину на вулицях міст.

На початку 2000-х з’явилися перші проєкти, які дозволили всім охочим зануритися у віртуальний світ. Second Life, що вийшла у 2003 році, була подобою соціальної мережі або віртуального чату. У ній не було центрального сюжету — гравці об’єднувалися в клуби за інтересами та імітували реальне життя.

У 2021 році в грі досі кілька сотень тисяч осіб, а розробники продовжують додавати контент.

Розробники перших ігор у віртуальній реальності називали їх «цифровими країнами». Через технічні обмеження в подібних проєктах не можна генерувати контент в таких обсягах, як зараз це роблять соціальні мережі та нові ігри.

У 2019 американський діджей Marshmello провів віртуальний концерт у Fortnite. Шутер за три роки свого існування став не тільки змагальною грою, а й центром віртуальних розваг. За час пандемії ще кілька відомих поп та реп виконавців дали концерти в грі від Epic Games.

Глава компанії Epic Games Тім Суїні з 2020 року розповідає про ідею об’єднання всіх облікових записів в кожній екосистемі: охочі зв’яжуть облікові записи Facebook, Twitter, Fortnite, Call Of Duty і проєкти об’єднаються як єдиний цифровий простір зі своїми правилами та економікою.

У квітні 2021 року компанія залучила один мільярд доларів на розвиток свого метавсесвіту. Суїні заявив, що багато грошей піде на вдосконалення соціальних сервісів і розвиток нових функцій. Сотні мільйонів доларів також вкладуть в розвиток Unreal Engine, на якому створять нові VR і AR проєкти.

Як і яких технологіях буде працювати метавсесвіт?

  • Віртуальна реальність (VR) — повністю вигаданий світ, створений на основі поточних технологій. Найпростішим прикладом можна вважати комп’ютерні ігри.
  • Доповнена реальність (AR) — введення будь-яких технологій поверх чинної реальності за допомогою програм або пристроїв. Програми з миттєвим перекладом тексту при наведенні камери можна вважати інструментами AR.
  • Змішана реальність (MR) — подальший розвиток AR, де об’єкти віртуального світу обмежено взаємодіють з об’єктами реального світу.

Всі доступні технології утворюють розширену реальність (XR) — умовний віртуальний і реальний простір, спосіб взаємодії з яким визначають можливості пристрою. Розробники називають визначальним фактором імерсивність (ефект занурення). Пристрій може або тільки доповнювати об’єктами оточення, або їх повністю замінювати.

Для спілкування базовим сценарієм залишається спільне проведення часу людей, які фізично знаходяться далеко один від одного. ІТ-компанії, що допомагали знайти колишніх одногрупників та налагодити зв’язки, створили екосистеми, в яких мільйони людей розмовляють в чатах, телефонують по відеозв’язку і грають в ігри.

Вплив на молоду аудиторію, яка живе в соціальних мережах

Колишня співробітниця Facebook Френсіс Хауген 5 жовтня звинуватила її керівництво в тому, що йому відомо про психологічні проблеми, які виникають у підлітків, які активно використовують соцмережі, особливо Instagram. При цьому компанія не вживає жодних заходів, щоб боротися зі шкодою, яка наноситься, а навпаки, заохочує зростання залученості підлітків у використання соціальних мереж. За її словами, компанія ставить прибуток вище безпеки користувачів.

Всього за день до цього помилка в налаштуваннях мережі привела до шестигодинного відключення соцмережі Facebook і дочірніх компаній Whatsapp і Instagram.

Регулювання метавсесвіту на благо аудиторії або метадиктатура?

Метавсесвіт Facebook на думку спеціалістів з інформаційної політики та взаємодії із засобами масової інформації буде контролюватися «метадиктатурою».

Зрозуміло, що «метавсесвіт» поведе мільйони молодих людей в «чудовий новий світ», в якому вони зможуть грати, працювати та «взаємодіяти один з одним в повноцінному 3D форматі».  А «правила спільноти», введені IT-гігантами своїх платформах — ні що інше, як цензура.

Фінансування метавсесвіту Facebook

Facebook оголосила про створення фонду XR Programs and Research Fund в розмірі $50 млн, який допоможе їй більш сумлінно розробляти метавсесвіт. Протягом двох років кошти з нього будуть направлятися на «програми та зовнішні дослідження».

Facebook раніше вже фінансувала академічні дослідження соціального впливу пристроїв AR і запитувала пропозиції по обладнанню віртуальної реальності. У блозі Facebook дається визначення метавсесвіту, як «наступної обчислювальної платформи», в ході створення якої компанія буде співпрацювати з політиками, науковцями та галузевими партнерами.

У своєму оголошенні Facebook описує «метавсесвіт» як «віртуальні простори, де ви можете створювати та займатися дослідженнями разом з іншими людьми», які не перебувають фізично поруч, а присутні в безлічі продуктів і сервісів.

Facebook заявила, що мета фонду полягає в тому, щоб переконатися, що вона будує свою частину «метавсесвіту» з прицілом на сумісність з іншими сервісами, а також на інклюзивність, конфіденційність, безпеку і «економічні можливості». В цей час найбільший «метавсесвіт» Facebook — це платформа під назвою Horizon, існує у вигляді бета-додатку Oculus, що дозволяє користувачам проводити зустрічі у віртуальній реальності.

Компанія розповіла, що буде співпрацювати в розробці «метавсесвіту» з такими організаціями, як Women in Immersive Tech, Africa No Filter, Electric South і Організація американських держав, а також «сприяти незалежним зовнішнім дослідженням» з такими організаціями, як Університет Гонконгу і Національний університет Сінгапуру.

Конкуренти Facebook або драйвери для метавсесвіту?

Про подібні плани розповідала Microsoft — попередня версія платформи Mesh вже доступна. За допомогою окулярів віртуальної реальності можна зв’язатися з колегами та провести нараду, спільно переміщаючись в різні переговорні кімнати або взаємодіяти з тривимірними комп’ютерними об’єктами.

Ближче інших до метавсесвіту знаходяться розробники мультиплеєрних ігор-сервісів і творці ігрових «движків». У них вже є віртуальні світи, в яких гравці не тільки змагаються, а й спільно проводять багато часу. Розробникам залишилося оцифрувати гравців і перенести їх у свої ігри.

Також є фінська компанія Varjo, яка придбала популярність розробкою VR-гарнітури промислового класу з роздільною здатністю як у людського ока. Її нова платформа Reality Cloud дає можливість сканувати приміщення і транслювати локацію з високою деталізацією іншій людині в реальному часі. У користувача-одержувача трансляції в результаті створюється враження телепортації в інший абсолютно реалістичний простір. Для підтримки сервісу досить каналу в 10-30 Мбіт.

Фінський стартап вже багато років працює в області VR і встиг залучити $100 млн інвестицій від Volvo, Atomico, NordicNinja та інших венчурних фондів. Також Varjo повідомила днями про придбання Dimension 10, норвезького розробника програмного забезпечення, для розширення можливостей платформи Reality Cloud. Головний продукт Dimension 10 — віртуальна конференц-кімната для команд архітекторів, інженерів і будівельників.

Першим продуктом Varjo була гарнітура змішаної реальності XR-1, що з’явилася у 2019 році, з роздільною здатністю 1920 × 1080 пікселів на кожне око і полем зору 87 градусів.

Компанія відразу позиціювала себе як розробника пристроїв VR для професіоналів і цінник був відповідний — $10 000. У 2020 році з’явилися XR-3 і VR-3. Остання поєднувала віртуальну і змішану реальності. Високу вартість гаджета вдалося значно знизити.

Де криптовалюта вписується в метавсесвіт?

За лаштунками метавсесвіту буде потреба в наданні доступу до особистості без дозволу, фінансових послуг та високошвидкісного обміну. Дані необхідно буде зберігати та надавати мільйонам, якщо не мільярдам людей. Відповідь на ці проблеми лежить в технології криптовалют. Такі компанії, як Decentraland і The Sandbox, розробили віртуальні світи, які об’єднують криптовалюти, щоб геймери могли створювати структури, такі як віртуальні казино і тематичні парки, і монетизувати їх. У Decentraland використовувана валюта називається MANA і доступна для покупки на таких біржах, як Coinbase. У Decentraland є навіть казино, в яких ви можете грати в MANA, а дилерам платять в MANA за те, що вони приходять на роботу.

NFT також гратимуть основну роль в метавсесвіті, даючи людям повне володіння своїми персонажами, накопиченими внутрішньоігровими предметами та навіть віртуальною землею. NFT віртуальної власності, що складається з 259 ділянок в Decentraland, недавно було продано більш ніж за 900 000 доларів, що стало найбільшим продажем сьогодення.

Згодом з’явиться можливість купувати та продавати віртуальні товари з різних ігор і всесвітів на сумісних торгових майданчиках. Таким чином, хтось може продати свою віртуальну ділянку землі у світі Decentraland і використовувати кошти, наприклад, для покупки скінів Fortnite. Криптовалюти можуть стати єдиним законним платіжним засобом, використовуваним в метавсесвіті, при цьому всі віртуальні об’єкти та нематеріальні елементи будуть виражатися як NFT.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

Торкнутися Метавсесвіту: як працює прототип тактильних рукавичок від Meta

22 технології, за якими варто стежити у 2022 році

Криптогаманець Novi від Facebook: як працює та плани по розвитку

Facebook закриває один із найцікавіших експериментальних додатків Forecast