Купівля пристроїв «розумного» дому — три пункти, варті уваги

Ви, напевно, ніколи прицільно не мріяли про «інтелектуальну» піч або «інтелектуальне» освітлення, та незабаром буде важко знайти будь-які побутові прилади, які не є «розумними». Виробники пристроїв практично в кожну категорію товарів інтегрують технології, що підтримують інтернет: від дрібних гаджетів до холодильників та пральних машин. Такі продукти можуть бути цілком корисними, але тільки якщо ви обережні у своєму виборі.

Загалом смарт-пристрої можуть значно покращити якість життя, оскільки здатні вивчити розпорядок дня користувача та передбачати його дії. Наприклад, освітлювальні прилади вивчають, коли ви лягаєте спати, і використовують цю інформацію, щоб увімкнути лише слабке освітлення, якщо ви йдете у ванну кімнату. Цей комфорт доволі дорого коштує, крім того, для нормального функціонування смарт-пристрої вимагають стабільного підключення до інтернету. Також, щоб в майбутньому поліпшити якість вашого життя, вони збирають величезні обсяги інформації, яка є персональною і навряд чи має бути доступною третім особам.

Реальність полягає в тому, що сьогодні доволі важко уникнути використання таких пристроїв. Тому перед купівлею бажано проаналізувати чи навіть ретельно перевірити деякі характеристики та знайти відповіді на окремі питання:

1. Як виробник розпоряджається даними користувача?

Смарт-лампа відстежуватиме всі дані, пов’язані з вимиканням чи вмиканням світла. Що далі виробник зробить з цими даними? Чи продає він цю інформацію рекламодавцям? Адже від подібних метаданих можна отримати більше користі, ніж ви думаєте. Візьміть, наприклад, термостат Nest. Він знає, наскільки теплим чи холодним є ваш будинок, якою є бажана для вас температура у приміщенні тощо. Якщо ці дані використовуватимуться рекламодавцями, вони зможуть запропонувати вам адресну рекламу теплої ковдри або нового кондиціонеру, залежно від умов у будинку.

Це може дратувати, але не є небезпечним. Втім, в метаданих термостату Nest можна також знайти додаткову інформацію, наприклад, виявити, коли ви, скоріш за все, перебуваєте вдома, а коли – ні. Такими даними ви, напевно, не захочете ділитися. До слова, онлайн-видання писали про те, що фітнес-трекер випадково допоміг виявити розташування секретної військової бази США.

Виробники, як правило, не повідомляють про те, як вони планують використовувати ваші дані, тому важко оцінити їх наміри. Відомо, що майже всі основні виробники смарт-пристроїв залишають за собою право передавати цю інформацію, проте незрозуміло, чи хтось з них справді продавав такі дані у великих масштабах. Проведіть власне дослідження та перевірте, якої бізнес-моделі дотримується компанія. Якщо вони мовчать про свою політику даних, надішліть запит. Якщо вони приховують свою політику, уникайте їхньої продукції.

Ті розробники, які піклуються про ваші дані і не мають наміру їх продавати, скоріше за все голосно оприлюднять цей факт. Nest, наприклад, публічно обіцяє, що компанія не буде продавати дані, так само, як і її головна компанія Google.

2. Чи існуватиме виробник у майбутньому?

Будьте обережні з придбанням смарт-пристроїв від стартапів, особливо тих, що збирають кошти на ці розробки через Indiegogo та Kickstarter. Виробництво самих гаджетів, хмарних сервісів, які забезпечують кінцевий продукт, а також розробка ПЗ робить ці продукти дорогими. Багато виробників швидко закривають цей бізнес, пізно виявивши, що підтримка гаджетів потребує забагато грошей. А відсутність підтримки перетворить ваш «розумний» пристрій на металобрухт.

І подібні випадки дуже поширені. Наприклад, Sense, компанія з Сан-Франциско, яка будувала трекери для сну, несподівано вийшла з бізнесу в 2017 році, коли вичерпала всі інвестиції, і залишила свої пристрої без подальшої підтримки. Revolv, стартап, який будує IoT-хаби, був придбаний компанією Nest і закритий всього через кілька місяців. Взагалі, недешеві смарт-пристрої рідко замінюють на новіші, тому важливо перевірити, наскільки добре фінансується компанія і чи виглядає так, що вона буде довго працювати на ринку.

3. Працюватиме пристрій без інтернету?

Це не так легко перевірити. Але саме від такої характеристики залежить, чи буде пристрій працювати довгі роки, чи навпаки є ризик того, що в будь-який момент він перетвориться на «цеглину». Справа в тому, що деякі виробники створюють цілком закриті екосистеми, в яких «розумний» пристрій взаємодіє з хмарними службами, тоді як інші будують свої програмні додатки та апаратні пристрої таким чином, що вони працюватимуть, навіть якщо зникне інтернет або хмарні служби, до яких вони підключаються.

Самостійно проведіть дослідження та перевірте, чи придбаний вами пристрій продовжує працювати в автономному режимі. Якщо це так, то ви, ймовірно, зможете використовувати його довгий час, навіть якщо компанія-виробник збанкрутувала або змінила профіль діяльності. До речі, на автономній роботі часто наголошують виробники смарт-продуктів. Наприклад, TP-Link повідомляє, що його інтелектуальні перемикачі здатні працювати в режимі «local only», що дозволяє використовувати їх без реєстрації облікового запису чи навіть інтернету. Те ж стосується пристроїв Philips Hue, оскільки онлайн-функції тут є лише опціональними, і не впливають на роботу пристрою.

Приклади невдалих смарт-продуктів

Одна з найбільш неприємних історій, що трапилася з «розумними» пристроями, пов’язана з вимкненням веб-служб Amazon в 2017 році. Тоді це призвело до того, що вимкнулося все обладнання для освітлення, яке було прив’язане до таких сервісів, і не працювало до їх відновлення. Такий випадок ще раз підтверджує важливість режиму локального керування вашими смарт-пристроями.

Інший спосіб забезпечення безперебійної роботи – сумісність зі стандартами. Пристрої, сумісні з технологією Apple HomeKit, повинні працювати в автономному режимі без підключення до хмарних служб, прямо з коробки. Інші стандарти, такі як Zigbee та Z-wave, є відкритими та дозволяють виконати налаштування деяких функцій самим користувачем.

Не все так погано

Незважаючи на потенційну небезпеку від IoT, багато з цих пристроїв можуть значно покращити життя. Споживачам подобається, що їхню кавоварку вмикає «розумний» будильник, крім того, корисною є можливість попросити Google Home увімкнути телевізор для перегляду фільму і затемнити світло, контроль температури в приміщенні тощо .

Оскільки екосистема дорослішає, а пристрої починають краще працювати разом, є надія, що вам не доведеться думати про ці проблеми. Зараз галузь є «диким Заходом» для стандартів, оскільки їх або немає, або вони ще не доопрацьовані – тому треба бути обережним. Особливо важливо уважно придивитися до пристрою, який ви купуєте. Адже якщо після першого ж вимкнення інтернету ваш перемикач збожеволіє, ви взагалі пошкодуєте про купівлю «розумного» обладнання.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Джерело: Thinkgrowth.org