Burning Man 2020: чи зможе культова подія відбутися в онлайн-форматі?

Протягом десятиліть Burning Man був ідеальним способом втечі від реальності. Цей захід для вільних духом людей, де мистецтво, музика і вечірки безроздільно панують на пустельних рівнинах. Під час пандемії COVID-19 існування проєкту виявилося під загрозою.

В останні роки аудиторія Burning Man стрімко росла — в тому числі внаслідок забезпечених представників технологічної індустрії з Кремнієвої долини, які додали в цей захід такі елементи розкоші, як табір з кондиціонерами, доставку на вертольотах і лобстери на вечерю. Коли під час пандемії організатори вимушено перевели фестиваль в онлайн-формат, відчайдушно намагаючись уникнути повного фінансового краху, деякі учасники запропонували їм безкоштовну допомогу.

За кілька тижнів до початку заходу була зібрана група технічних фахівців з досвідом роботи у віртуальній реальності, блокчейні, гіпнозі та імерсивному театрі. Їх завданням було створити мережу з декількох платформ, які передали б атмосферу Burning Man.

Burning Man проводиться щорічно в кінці серпня в пустелі Блек-Рок в Неваді. Протягом дев’яти днів учасники заповнюють пустельний ландшафт масивними інсталяціями, сценами та наметами. Відвідуваність за останні кілька десятиліть зросла до такої міри, що цим зацікавилося федеральний уряд: в 170-сторінковому звіті наводилося безліч аргументів на користь обмеження кількості його учасників. У 2019 Burning Man відвідали понад 78 тисяч осіб. Для них це втеча від умовностей суспільства і можливість отримати унікальний колективний досвід, який, здається, неможливо відтворити де-небудь ще.

Мультивсесвіт

Стівен Блюменфельд став CTO Burning Man за кілька днів до оголошення про те, що через пандемію COVID-19 основний захід скасовується. Команда повідомила, що зробить все можливе, щоб провести фестиваль у віртуальному форматі. Хоча CTO очікував, що буде в основному займатися підтримкою медіаінфраструктури, незабаром йому довелося повністю переосмислювати легендарний захід з багаторічною історією.

«Спочатку я подумав:” Дуже добре! Давайте створимо величезний 3D-світ віртуальної реальності “. Пару тижнів я вивчав можливості та тимчасові рамки й зрозумів, що у нас немає жодного шансу це зробити, — розповідає Блюменфельд. — Мені все ще хотілося спробувати, але насправді це було просто неможливо».

Burning Man — масштабний захід, важливий для багатьох жителів Кремнієвої долини та Сан-Франциско, де він був вперше проведений в 1986 році. Тому не дивно, що багато учасників спільноти зголосилися допомогти, коли Burning Man оголосив про перехід в цифровий формат.

«Понад 14 тисяч людей заявили, що хотіли б внести свій внесок у створення віртуального Black Rock City, — розповідає Кім Кук, директор Burning Man по мистецтву і громадянської активності. — Близько тисячі з них сказали, що готові зайнятися розробкою».

Деякі компанії запропонували допомогу в створенні цифрового Burning Man в обмін на офіційний брендинг. Попри хитке фінансове становище, організатори відмовилися від такої допомоги, пославшись на прихильність «детоварізаціі» — прагненню запобігти проникненню корпорацій, реклами та брендованих сцен на фестиваль. Замість цього вони вибрали співпрацю з невеликими інді-командами, які були готові займатися розробкою систем для заходу у вільний час.

Новий погляд на соціальні мережі

В результаті вісім проєктів стали офіційними «визнаними всесвітами», кожний з яких втілює своє розуміння того, як повинен виглядати віртуальний Burning Man. У той час як одні команди зосередилися на віртуальній реальності, інші створюють ускладнену версію відеочату або додають тривимірне середовище над чинними платформами, такими як Second Life або Microsoft AltspaceVR.

Під час пандемії багато конференцій розробників і спеціалізованих виставок довелося проводити в Zoom, але багато елементів, що становлять невіддільну частину досвіду Burning Man, неможливо відтворити за допомогою онлайн-платформ. Розробники, що створюють віртуальну модель заходу, сповнені рішучості переосмислити соціальні мережі, щоб учасники заходу цього року могли, як і зазвичай, завести багато нових друзів.

«Відтворити почуття хвилювання і масштабу непросто, — каже Ед Кук, який створює один з офіційних додатків. — Крім того, в Burning Man значення має не тільки те, що відбувається безпосередньо на фестивалі, а й все, що передує цьому».

Кук розробив SparkleVerse разом зі своїм другом Крісом Адамсом, старшим менеджером по програмному забезпеченню в Airbnb. Їх застосунок, що об’єднує інтерфейс 2D-карти з вікнами відеочату, в першу чергу орієнтовано на спілкування.

Під час карантину вони розважалися розробкою дуже складних відеочатів для друзів. Серед прикладів — спеціальне середовище для вечірки, присвячене Місяцю, для якого вони створили інтерактивну карту місячної поверхні. Близько 200 учасників проходили через 16 незалежних віртуальних просторів, кожний з яких був присвячений окремій темі. Перед початком заходу ведучі познайомили людей з «досвідом подорожі на Місяць»: вони відтворювали ефект невагомості та радили гостям підігравати цьому досвіду. На іншій вечірці, присвяченій джакузі, гостям потрібно було зануритися в ванну перед запуском Zoom.

Кук і Адамс використовують деякі з цих механізмів при роботі над Burning Man, сподіваючись, що елементи імерсивного театру дозволять людям отримати глибший досвід. За словами Кука, довгі години за кермом по дорозі до фестивального майданчика, відсутність зв’язку, втома і голод додають «простору у свідомості», яке дозволяє людям діяти більш вільно. Він хоче, щоб учасники спробували відтворити цей досвід доступними їм засобами: просидіти кілька годин у відеочаті, що імітує поїздку по пустелі, встановити намет у вітальні або відключити воду і відмовитися від душу на дев’ять днів.

«По дорозі на захід ви поступово віддаляється від свого звичайного життя і занурюєтеся в контекст, який радикально від нього відрізняється», — пояснює Кук у дев’ятихвилинному відео, представляючи платформу.

Багато з додатків засновані на ідеї про те, як просторові інтерфейси можуть розширювати соціальний контекст і спрощувати знайомство з новими людьми. Build-a-Burn розвиває ідею стилізованого 2D-інтерфейсу для відеочату. Його користувачі можуть переміщатися по намальованій в відтінках сірого карті Black Rock City у вигляді маленьких фігурок з паличок. При наближенні учасників один до одного або до різних таборів відкриваються чати, де незнайомі люди можуть поспілкуватися один з одним.

У той час як Build-a-Burn та SparkleVerse більше покладаються на відеочати, в інших додатках для передачі атмосфери фестивалю створюються потужні тривимірні ландшафти, відповідні масштабу реальної події. За винятком Burn2, який повністю розміщений на платформі Second Life, більшість додатків, орієнтованих на 3D, використовують технології віртуальної реальності. Це проєкти The Infinite Playa, The Bridge Experience, MysticVerse, BRCvr (які підключаються до платформи Microsoft AltspaceVR) і Multiverse. Кожен з VR-додатків доступний як для мобільних пристроїв, так і для комп’ютерів.

Творець Multiverse Фарьяр Газанфарі, який керує AR-стартапом і раніше працював в юридичній команді Tesla, розповідає, що його мотивація для створення додатку була досить егоїстичною — йому стало «дуже сумно» після скасування офлайн-заходу, і він вирішив побудувати місце, де міг би возз’єднатися з мешканцями свого табору. Газанфарі відчуває відповідальність за проєктування середовища для інших учасників і ставить перед собою мету передати всю багатогранність заходу. У порівнянні з іншими додатками, Multiverse фокусується в першу чергу на створенні фотореалістичного тривимірного ігрового майданчика з можливістю збільшення масштабу.

«Для членів цього ком’юніті Burning Man — набагато більше, ніж просто музичний фестиваль або арт-майданчик. Це соціальний експеримент по створенню спільноти колективними зусиллями», — вважає Газанфарі.

Схоже, що кожен зі схвалених Burning Man додатків сприймає це по-своєму, що, мабуть, є найбільш серйозною проблему при перекладі фестивалю в онлайн-формат. Творці платформ сподіваються привнести елементи фізичної події у свої віртуальні простори, розуміючи, що намагатися конкурувати з торішніми спогадами учасників нерозумно. Це проблема, з якою в останні кілька років зіткнулися десятки стартапів у сфері VR.

«Я думаю, що головна складність полягає в перенесенні реальних елементів на іншу платформу. Враження від цифрового простору радикально відрізняються від досвіду відвідин реального заходу», — заявив Адам Арріго, CEO стартапу Wave, який спочатку запустив VR-додаток для музичних концертів, але з часом змістив фокус на мобільні пристрої та комп’ютери.

Фінансова невизначеність

Ніхто не знає, скільки людей відвідає онлайн-варіант Burning Man. І якщо Блюменфельд вважає, що за дев’ять днів фестивалю платформу можуть відвідати до 30 тисяч осіб, то Газанфарі сподівається, що це можуть бути сотні тисяч або навіть мільйони користувачів.

Інше важливе питання полягає в тому, як розробники планують монетизувати цей цифровий досвід. У 2020 році стандартна ціна квитка на Burning Man становила $475. Організатори тимчасово зупинили їх продаж після скасування фізичного заходу, але до цього моменту вже були куплені десятки тисяч квитків. У їх власників є можливість повернути гроші, але команда Burning Man попросила по можливості не робити цього або розглянути варіант з частковим відшкодуванням.

Згідно з податковими документами, у 2018 році Burning Man обійшовся організаторам у $44 млн. На захід були продані квитки на суму близько $43 млн, а пожертвування збільшили загальний прибуток некомерційної організації до $46 млн. У блозі організатори повідомили, що страхування, що малося у групи не поширювалася на скасування, викликане пандемією. Представники Burning Man заявили, що у команди є резерви в розмірі $10 млн готівкою — цієї суми повинно вистачити на підтримку проєкту до кінця року. У повідомленні також було зазначено, що організація отримала позику в рамках програми федерального уряду на суму від $2 до $5 млн.

У той час як одні розробники, включаючи Газанфарі, наполягають на тому, щоб в цьому році зробити участь в заході безкоштовним з можливістю зробити пожертвування пізніше, інші запропонували випустити єдиний цифровий квиток, який дав би учасникам доступ до всіх восьми майданчиків заходу. Кук заявив, що вартість доступу до SparkleVerse складе $50.

Блюменфельд пояснює, що характер нинішнього заходу не дозволяє використовувати єдиний квиток. Деякі проєкти реалізовані в HTML5, інші працюють усередині чинних платформ, а треті являють собою окремі додатки, тому єдиний квиток просто не буде працювати. Частина розробників побоюється, що така різноспрямованість може знизити відвідуваність заходів на деяких платформах. При цьому проєкту потрібно окупити організацію фестивалю, щоб він міг продовжити своє існування після пандемії.

«Ми робимо все це для того, щоб допомогти Burning Man вижити. Проєкт серйозно постраждав через ситуацію з коронавірусом і знаходиться у важкому фінансовому становищі», — пояснює Газанфарі.

В останні роки захід часто критикували за зниження доступності. Деякі розробники визнають, що дев’ятиденна поїздка в центр пустелі може бути занадто складним та дорогим завданням для багатьох людей, які хотіли б приєднатися до спільноти. Вони сподіваються, що перенесення фестивалю в цифровий формат в цьому році зробить його доступним для більшого числа учасників і допоможе навіть скептично налаштованій частині аудиторії поринути в атмосферу цієї неймовірної події.

Плани на майбутнє

Всі розробники створюють додатки для фестивалю безкоштовно. Натомість організатори надали принаймні деяким з них безстрокові ліцензії на продовження роботи з даними цифровими платформами під ім’ям Burning Man і дали можливість монетизувати їх, перераховуючи певний відсоток виторгу на користь проєкту.

Команда сподівається, що у 2021 році цей захід вдасться провести у звичному форматі, але все одно намагаються зрозуміти, як використовувати напрацювання, що з’явилися у зв’язку з пандемією. Блюменфельд планує в наступному році вкластися в роботу над інфраструктурою, щоб поліпшити пропускну здатність платформ і зробити продаж квитків на віртуальний Burning Man більш зручним.

З огляду на поділ на вісім майданчиків, зібрати єдину групу в цьому році буде складно. Розробники, стурбовані можливими збоями в роботі додатків через перевантаження інфраструктури, вважають наявність декількох точок входу на фестиваль необхідністю. Організатори сподіваються, що різноманітність варіантів тільки посилить інтерес учасників.

«Я думаю, що у нас вийшов відмінний мікс, і всі ми навчилися чомусь новому, — вважає Блюменфельд. — Принаймні це точно не повинно бути схоже на пекельну Zoom-конференцію».

Розробники онлайн-версії Burning Man намагаються забезпечити передовий досвід віртуальної взаємодії та переосмислити елементи сучасних соціальних мереж, щоб створити віртуальний варіант легендарного заходу.

«Мені подобається уявляти, як років через триста який-небудь магістр або студент того часу вирішить написати курсову про перший віртуальний Burning Man. Цей захід дозволяє зрозуміти, як буде виглядати онлайн-спілкування людей в майбутньому», — вважає Кук.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: TechCrunch

Читайте также:

Чому в Кремнієвій долині не можуть домовитися про те, як розвивати штучний інтелект

Пристрій для усвідомлених сновидінь дозволить працювати навіть уві сні

Людина з майбутнього або як технології майбутнього оточують нас вже зараз

Колишні інженери Google представили повністю автономний робот-пилосмок Matic