Як розбагатіти лузеру? Китайський досвід

Китайський режисер Хаю Ву (Hao Wu) відзняв документальний фільм про людей, що заробляють на прямих трансляціях та фанатах, які платять для того, аби їх улюблений блогер передав їм свій «привіт».


Співачка Шень Мен (Shen Man) у своїй квартирі на південному заході Ченду ретельно наклеює накладні вії, поправляє макіяж, а потім сідає навпроти веб-камери та мікрофону.

«Усім добрий вечір!» – говорить вона на камеру. – Ви вже повечеряли? Усіх люблю та цілую, ви дивитесь Showroom 2391!»

Шень співає пісні в прямому ефірі близько двох годин, інколи спілкуючись з підписниками, які дивляться її з різних куточків Китаю та дарують їй віртуальні каблучки, льодяники та інші подарунки. Частину прибутку від цих трансляцій співачка віддає стрімінговій платформі і її річний прибуток складає біля півмільйона доларів.

Шень – це лише одна зі стрімерів, які знялися в документальному фільмові режисера Хаю Ву під назвою «People’s Republic of Desire». Фільм був презентований на березневій виставці SXSW і його тут же зрівняли із серіалом «Чорне дзеркало»(режисер китайської картини дуже любить цей фільм). У ній показана індустрія, яка оцінюється у $4,4 млрд. По статистиці біля 17% всіх жителів Китаю хоч одного разу дивилися щось зі стримінгових трансляцій.

Армія діясі

У фільмі дуже добре показано соціальну ієрархію стрімінгової культури. Сюди входять зірки, їх продюсери та велика кількість «діясі» (diaosi) або ж так звані «фанати-лузери». Зазначені категорії яскраво зображати нерівність в економіці КНР.

«Я вважаю, що стріми показують недосяжні бажання,- говорить режисер. Існує багато бідних діясі, людей без визначеного статусу в суспільстві. Вони готові витрачати гроші, аби їх хто-небудь помітив. Стрімеру достатньо побачити їх подарунок, щоб сказати про них вголос».

Термін «діясі» існує вже кілька років. В Китаї молоді люди іронічно називають себе цим терміном, якщо раптом вони не досягнули якихось цілей для своєї успішності в житті. Наприклад, коли в них немає своєї квартири, роботи або другої половинки.

У китайському кінематографі типового діясі відображають як молодого юнака або дівчину, яка спить біля 5-6 годин на добу, працює на фабриці, у сервісі доставлення або на іншій важкій та низькооплачуваній роботі. Вісімнадцятилітньому Сяо Йонгу дуже подобається дивитися стріми Big Li, інтернет-блогерші, яка ідеально підходить тим, хто мріє про «хорошого друга».

Сяо. Типовий діясі

Сяо проживає в одній кімнаті з робітниками й отримує $400 на місяць, працюючи у сервісі доставлення. Його мати померла, коли він був ще дитиною, а батько знайшов собі нову дружину.

«Мене виховував дідусь, я виріс один, говорить Сяо на камеру. – Я відчуваю себе дуже одиноким».

«Діясі так звертають увагу стрімерів тому, що вони одинокі та хочуть поспілкуватися хоча б з кимось (хоч і віртуально), і можуть помріяти про достаток, — пояснює режисер. – Вони можуть спостерігати за життям своїх кумирів, бажати їх та розмовляти з ними та такими ж одинокими фанатами, як і вони в режимі онлайн».

Зв’язок між стрімером та його фанатом дозволяє останньому в якійсь мірі доторкнутися до того рівня життя, про який він так мріє.

«Вона може добитися всього, що мені не по силах, – говорить юна підписниця Шень у футболці з її зображенням на грудях. – Це ж так круто!».

І хоч діясі в реальному житті ніким не являються, у мережі вони мають дуже велику вагу. Група фанатів можуть вважати кумира Богом, або розтоптати його. Хоч діясі й мало заробляють, але всі вони витрачають частку своїх грошей на Богів. Авжеж їх не так багато, як тухао.

Неперевершені тухао

«Тухао» це так звані «мажори». У стримінговій сфері Китаю тухао представлені спонсорами-багатіями, які щедро платять стрімерам за їх діяльність в інтернеті. Вони викликають чималу увагу та повагу в армії діясі зі скромними прибутками.

У фільмі було показано лише одного такого багача на ім’я Songge. Його життя – це суцільна таємниця. За словами режисера фільму, знімати сюжети про «тухао» було найскладніше. Багато з них не дуже хочуть признаватися, де саме вони беруть гроші. Це можуть бути королівські особи, діти заможних підприємців або політиків, які не хочуть розголошувати свою особистість. Можливо, їх сім’ї нічого не підозрюють та навіть гадки не мають, кому вони переказують свої кошти.

Тухао витрачають на своїх улюблених стрімерів дуже багато коштів та очікують від них вдячності у вигляді дзвінків та побачень. Режисер фільму підрахував що донати тухао складають близько 80% донатів, інші ж фанати перераховують 20% прибутку стрімерів.

Big Li

Кумири та їх ідоли

Спочатку режисер кінокартини хотів зняти фільм про те, як невідомі люди (діясі) стають знаменитостями.

«Незабаром я зрозумів, що вони не затримуються на зірковому троні – розповів Ву. Конкуренція в цій сфері занадто висока. Тоді я вирішив розповісти іншу історію».

Ву зв’язався із сайтом YY.com та поспілкувався з найпопулярнішими стрімерами (щомісячно трансляції на цьому сайтові дивляться більше ніж 100 млн користувачів). Йому вдалося домовитися зі стрімерами Big Li и Шэнь, аби ті розповіли свої історії та провели паралель між нею та економікою Китая. Знімання почалися в червні 2014 року та закінчилися у грудні 2015 року. Після них режисер неодноразово спілкувався зі стрімерами, поки йшов монтаж та оброблялось відео.

Шень, як і багато дітей в Китаї, залишилась наодинці в селі, коли її батьки поїхали на заробітки до великого міста. Мати так і не повернулась та цей факт і досі змушує дівчину сумувати. До того, як стати стрімершою, вона працювала нянькою та отримувала менш як $300 на місяць.

Big Li іммігрував до країни, коли йому було 16 років Разом з батьком вони працювали на будівництві, а ще він підробляв охоронцем в готелі. Наразі він дуже популярний онлайн-комік та співак. На своєму захоплені він отримує $60 тис. на місяць.

«Дякую за все, що ви мені дали за останні три роки, — звертається до своїх фанів Big Li у фільмі. — Машину, будинок, сім’ю та дитину».

Зараз Шень 21 рік та вона забезпечує свою сім’ю завдяки відеострімам. Але ця робота приносить надто багато стресу. Батько Шень не звертає уваги на те, що його рідну дочку часто атакують так звані тролі, а тухао роблять їй непристойні пропозиції. Він непокоїться лише про те, щоб Шень не втратила своєї популярності.

В документальному фільмі згадується і про щорічне змагання між стрімерами на сайті YY.com, де перемагає той, на кого фанати витратили найбільше грошей. І тут ситуація стає все зрозуміліше. Навіть найпопулярніші зірки в мережі непокояться про те, що одного разу удача, фанати та прибуток можуть відвернутися від них і вони знову стануть діясі.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Quartz

Читайте также:

Всередині імперії OnlyFans: секс, вплив і нова американська мрія

Хто такі V-тубери та чому V-тубінг — це тренд

Кінець всесвіту Google або чому пошуковики втрачають популярність

Як стати блогером? Перші кроки від офісної роботи до контент-мейкера