В Києві презентували дослідження «Digital Transformation Readiness»

Організація Digital Transformation Institute (Інститут Цифрової Трансформації) провела в Києві конференцію під назвою «Готовність до цифрової трансформації: виклики та можливості для українського бізнесу та суспільства». Подія об’єднала керівників провідних ІТ-компаній України, представників уряду та міжнародних організацій, які працюють над тим, щоб забезпечити зростання інноваційного сектору України.

Нагадаємо, що Інститут Цифрової Трансформації — доволі молода організація, її було офіційно презентовано 19 листопада 2018 року. Інститут об’єднує міжнародні та українські компанії, професіоналів та експертів, що сприяють розвитку ринку цифрової  трансформації в Україні та розділяють цінності спільноти. Основна мета інституту: розробка та реалізація проектів, спрямованих на розв’язання актуальних суспільних проблем у сфері економіки та цифровізації України.

Діджиталізація як драйвер економічного зростання

Дослідження «Digital Transformation Readiness», що було виконане фондом Western NIS Enterprise Fund та Digital Transformation Institute, показало, що саме цифрова трансформація, або як раз модно казати — діджиталізація — є головним чинником економічного зростання.

ЧЕТВЕРТА ІНДУСТРІАЛЬНА РЕВОЛЮЦІЯ (Source: The 2018 World Manufacturing Forum Report)

Четверта індустріальна революція. Джерело: The 2018 World Manufacturing Forum Report

За даними дослідження PricewaterhouseCoopers збільшення рівня діджиталізації країни на 10% призводить до зростання ВВП на душу населення до 0,75%. Згідно з висновками ресурсу Academics,  зростання цього ж показника на 10 пунктів призводить до зниження рівня безробіття на 1,02%. Крім того, на думку компанії Accenture, цифрові технології можуть бути використані як поштовх для швидшого економічного розвитку, що додасть до одного трильйона доларів до ВВП ТОП-10 найбільших країн світу.

«Цифра» – критично важлива для майбутнього бізнесу

За даними Riverbed Digital Performance Global Survey 2018, близько 98% респондентів погодились, а з них 55% категорично погодились, що цифрові технології, в тому числі постачання цифрових послуг/apps, є критичними факторами для майбутнього успіху бізнесу. За оцінками дослідження IDG 2018 State of Digital Business Transformation, понад 50% глобального ВВП протягом найближчих 3-х років буде надходити від цифрових послуг, з посиленою за допомогою «цифри» ринковою пропозицією, виробництвом та кооперативними взаємовідносинами. Цей підхід забезпечить зростання в кожній галузі.

2019 рік стане роком, коли трансформаційні ідеали перетворяться на прагматичні дії. Лідери будуть робити важкі рішення щодо того, що дійсно є стратегічним і що є основою для сміливіших стратегій у 2020 році, але готуючись до можливого економічного спаду.

25% лідерів займуться автоматизацією, щоби розв’язати проблему нестачі талантів. 85% фірм імплементують або будуть планувати впровадження рішень категорії Інтернету речей.

Цифрова трансформація у світі

За статистикою, стартапи більш активно адаптують цифрову стратегію (55%) у порівнянні з традиційними підприємствами, де тільки 38% почали впроваджувати нові підходи. До того ж 37% досліджених підприємств приступили до активного розгортання діджиталізації, 45% лише роблять перші кроки, а 7% вже відносяться до цілком цифрових компаній.

Серед головних перешкод до трансформації 39% опитаних називають нестачу бюджетів, 36% —  нестачу та низьку кваліфікацію кадрів, 34% — законодавчі перепони, ще 33% — неготовність до змін. Такі дані отримали аналітики IDG в дослідженні 2018 State of Digital Business Transformation на основі опитування менеджерів 702 компаній, що приймають рішення.

Стан цифрового ринку в Україні

За результатами дослідження Digital Transformation Institute, учасниками якого стали топ-менеджери провідних українських компаній (43 компанії), коефіцієнт ефективності інновацій в Україні дорівнює 0,91, це приблизно на рівні Нідерландів. В рамках діджиталізації в країні найчастіше застосовують хмарні технології з елементами штучного інтелекту, big data та розширені інструменти аналітики даних, розумні датчики категорії IoT.

Використання цифрових технологій в Україні

Використання цифрових технологій в Україні

Загалом в Україні завдяки освіті та людям є необхідний потенціал для розвитку цифрових технологій, також є здобутки окремих компаній (технологічний сектор). Але існують і серйозні проблеми: ми не розвиваємо систему, не працюємо комплексно і повільно втрачаємо потенціал.

Саме тому топ-менеджери провідних компаній оцінюють рівень цифрової трансформації українського бізнесу в цілому нижчим за середній. Основні проблеми — необхідність ведення бізнесу у паперовому вигляді, незручність в комунікаціях з державою та велика кількість забюрократизованих непрозорих процедур.

Дані отримані на основі опитування InMind 45 топ-менеджерів компаній топ 100, вересень 2018

Дані отримані на основі опитування InMind 45 топ-менеджерів компаній топ 100, вересень 2018

Водночас рівень цифрової трансформації приватного бізнесу оцінюється вище — 5,66. До того ж задоволеність рівнем трансформації у приватного бізнесу складає 2,8 бала з 5.

Отже, підсумки наступні: більшість компаній не задоволена рівнем своєї трансформації, значна частина компаній лише почала цей процес. Компаній, що зафіксували діджиталізацію у більш, ніж половини процесів і продуктів, в загальній базі не більше 3%. Це говорить про те, що скоріш за все ці організації невеликі та вже народилися у сучасний період — в останні 5 років.

Ключові бар’єри для трансформації

Більшість компаній поки не мають чіткого бачення процесу та якісних прикладів переходу в «цифру» на ринку. Тож в цілому ми маємо ті ж самі бар’єри, що і світ в цілому. Серед головних перепон називають відсутність людей з правильними компетенціями в компанії, фінансові витрати, що будуть більшими, ніж ефект впровадження, не готовність до зміни бізнес-моделі, відсутність розуміння як виконати цифрову трансформацію поетапно, відсутність інвестицій та інші.

Ключові бар’єри для трансформації

Цікавим є також питання, що український та глобальний бізнес очікує від цифрової трансформації. Отже, 75% опитаних у світі чекають підвищення продуктивності, 34% — поліпшення задоволеності клієнта, зростання якості продуктів або послуг — 30%. А в Україні очікують вищої продуктивності робітника внаслідок мобільності, доступу до даних та процесів за допомогою штучного інтелекту та відповідність очікуванням вимогам споживачів.

Вплив цифрової трансформації на бізнес-процеси

Вплив цифрової трансформації на бізнес-процеси

Таким чином, висновки дослідження наступні: компанії в першу чергу починають покращувати бізнес-процеси продажу, оскільки вони ближчі до клієнтів. Це викликане розповсюдженням на ринку послуг цифрового маркетингу.

Зменшення кількості помилок у сфері доставлення, виробництва та керування запасами більш ефективно досягаються за допомогою цифрової трансформації, а не зміни бізнес-моделі. Це пов’язано з низьким рівнем бажання змінювати щось докорінно, високим рівнем ризику та відсутністю відчуття терміновості. Крім того, все ще спостерігається досить високий рівень прибутковості у галузях у порівнянні з іншими країнами.

Атрибути цифрової трансформації

Атрибути цифрової трансформації

Що стосується атрибутів цифрової трансформації, то помітним є розрив між цінностями, що декларуються, та цінностями, на базі яких діє компанія. Так, респонденти у більшості вказали на наявність місії, окрім отримання прибутку. Але це не корелюється з відповідями про клієнт-орієнтованість. Таким чином, місії не підтримуються бізнес-моделлю компанії та її операційною роботою, оскільки більшість взаємодій з клієнтами наразі не є гнучкими й навряд чи стануть такими у найближчий час.

Трансформація бізнес-процесів великих компаній. Більшість провідних українських компаній працює в традиційній бізнес-парадигмі і не використовують цінності цифрової трансформації для зміни звичних бізнес-моделей

Трансформація бізнес-процесів великих компаній. Більшість провідних українських компаній працює в традиційній бізнес-парадигмі та не використовують цінності цифрової трансформації для зміни звичних бізнес-моделей

Як українські топ-менеджери розуміють цифрову трансформацію?

Близько 48% опитаних наголосили на використанні сучасних технологічних трендів для підвищення продуктивності та цінності компанії. 36% розказали про створення єдиної системи накопичення та аналізу великих даних (з метою контролю та управління) на всіх етапах операційної діяльності компанії. 32% акцентували на створенні платформ і екосистем, які об’єднують клієнтів і постачальників товарів і послуг в рамках окремого бізнесу. 34% говорили про автоматизацію виробництва, створення продуктів і послуг, заснованих на цифрових технологіях. Ще 18% відзначили перехід в онлайн всієї комунікаційної/інформаційної діяльності компанії.

Отже, майже половина опитаних топ-менеджерів вірно розуміють цифрову трансформацію як використання сучасних технологій для підвищення продуктивності та цінності компанії. Проте ще більша частина сприймає її скоріше як автоматизацію внутрішніх процесів.

Таким чином, більшість компаній пов’язують цифрову трансформацію скоріше з підвищенням операційної ефективності та не готові до зміни бізнес-моделі. Часто задекларовані зміни не підкріплюються ставленням до інновацій та розвитку потенціалу співробітників, а більшість змін пов’язані з удосконаленням операційної ефективності й набагато менше орієнтовані на взаємодію з клієнтами.

Загальні висновки

Дослідження демонструє, що цифрова трансформація одночасно вимагає культурної трансформації, потребує інвестицій і дуже сильно залежить від компетенцій та готовності до реформ менеджерів та рядових робітників компанії. Разом з тим, цифрова трансформація  має бути не головним, а фоновим процесом, оскільки цифрове проникнення не стоїть на місці.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

 

Читайте также:

Як використання штучного інтелекту впливає на нашу продуктивність?

Головні тренди 2024 року від Trend Hunter: технології

Зоопарк без тварин – лише початок. Чому на нас чекає революція голограм

Хто такі V-тубери та чому V-тубінг — це тренд