Що безпечніше – безпілотний автомобіль чи людина за кермом?

Як і всі технології, автономний транспорт має і недоліки. Журналіст Ars Technica Тімоті Лі вивчив звіти про аварії від розробників автономного транспорту та поділився своїми висновками. Ділимося перекладом матеріалу.

Загалом автомобілі Waymo та Cruise подолали без участі людини 8 млн миль (майже 12,9 млн км), більш ніж половина – у Сан-Франциско. І оскільки закон штату Каліфорнія вимагає від операторів автономного транспорту повідомляти про кожну значну аварію, у нашому розпорядженні є чимало даних.

Тімоті Лі прочитав усі звіти цього року, подані Waymo та Cruise у Каліфорнії, а також звіти компаній про роботу їх автономних машин (без водіїв) до 2023 року.

Сумарно компанії повідомили про 102 аварії за участю автономного транспорту. Цифра здається значною, але варто врахувати, що вони припали на 6 млн миль пройденого шляху (близько 9,7 млн км). Це приблизно одна аварія на кожні 60 тисяч миль (96,6 тисячі км) — у середньому людина долає таку відстань на машині за 5 років.

Як правило, це були зіткнення на невеликій швидкості, які не становили серйозного ризику для безпеки. Значна кількість аварій сталася, мабуть, з вини іншого водія. Це особливо справедливо для Waymo: один з автомобілів зачепив покинутий візок для покупок, а інший — бампер припаркованої машини, коли виїжджала на узбіччя.

У Cruise не така виняткова статистика, як Waymo, але все ще є причини думати, що технологія досягла того ж рівня, що і водій-людина, а може і перевершила його.

Люди проїжджають близько 100 млн миль (160,9 млн км), перш ніж потрапити в серйозну аварію, тому безпілотним авто буде потрібно подолати сотні мільйонів миль, перш ніж ми зможемо бути впевнені у цьому питанні.

Однак з’являється все більше свідчень, що автономне керування перевершує людей, особливо у випадку з Waymo. Важливо продовжувати експеримент, тому що в широкому плані безпечніша технологія дозволить врятувати багато життів.

Дивовижна статистика Waymo

У лютому компанія випустила звіт, присвячений першому мільйону миль, який подолали повністю автономні машини, переважно на околицях міста Фенікс, штат Арізона. За весь цей час автомобілі потрапили лише у 20 аварій.

Здебільшого це були зіткнення на низькій швидкості, ініційовані іншим водієм.

Схоже, що найскладніше для Waymo було уникати нерухомих об’єктів. Автомобілі врізалися в будівельний пілон, шлагбаум і візок з магазину – все це на швидкості 8-13 миль на годину (13-21 км на годину).

Але взаємодія з іншими транспортними засобами була практично бездоганною.

Погляньмо, як Waymo справлялася у Сан-Франциско після початку 2023 року. Нерухомі об’єкти все ще становлять проблему. Загалом зафіксовано 5 аварій, у яких очевидним винуватцем був автомобіль Waymo.

Були й ще два серйозні інциденти:

  • Безпілотний Waymo намагався повернути ліворуч, але інша машина «в’їхала на перехрестя зліва і зіткнулася з лівою стороною Waymo»‎.
  • У травні 2023 року в аварії з Waymo загинув собака. Як пізніше прокоментували в компанії, ні програма Waymo, ні людина за кермом не змогли б її вчасно помітити.

Статистики про безпеку людей за кермом недостатньо

Усього безпілотний транспорт Waymo зафіксував такі зіткнення:

  • 17 разів інший ТЗ на низькій швидкості в’їхав у нерухомий Waymo;
  • 9 разів інший ТЗ врізався у Waymo ззаду;
  • 2 рази інший ТЗ зачепив Waymo бортом;
  • 2 рази автомобіль Waymo підрізали, і він не зміг загальмувати досить швидко;
  • 2 рази на низькій швидкості з нерухомими ТЗ;
  • 7 разів на низькій швидкості з такими нерухомими об’єктами, як магазинний візок та дорожні ями.

Отже, по-перше, інший транспорт врізався в автомобілі Waymo 28 разів, а Waymo – лише 4. По-друге, машини Waymo потрапили лише в 3-4 «серйозних»‎ аварії, і, схоже, жодна не сталася з їхньої вини.

Це дивовижна статистика, тому що вона охоплює 2 млн миль (3,2 млн км). Для порівняння, за рік американці проїжджають близько 3 трлн миль (4,8 трлн км), і за цей період у поліцію повідомляють про 6 млн аварій. Таким чином, на кожні 500 тисяч миль (804,7 тисячі кілометрів) припадає серйозна аварія.

У більшості ДТП беруть участь два транспортні засоби. Якби машини Waymo водили так само добре, як типовий водій-людина, можна було б очікувати 8 серйозних аварій на кожні 2 млн миль (3,2 млн км).

Важливо розуміти, що у цих цифрах багато невизначеності.

Дороги, на яких випробовується безпілотний транспорт, не відображають реальну картину: вони не їздять автострадами, де відбувається менше аварій на милю. Крім того, Waymo та Cruise працюють у Сан-Франциско, де вулиці більш хаотичні, ніж у більшості міст США.

Зважаючи на сказане, здається, що машини Waymo потрапляють у серйозні аварії значно рідше, ніж автомобілі, керовані людьми.

Cruise є до чого прагнути

У квітні Cruise випустила звіт про перший мільйон миль, пройдених безпілотними автомобілями. Компанія повідомляє про 36 аварій (для порівняння, Waymo – про 20). Але не варто забувати, що автомобілі Cruise переважно курсували до Сан-Франциско, а Waymo починала з околиць Фенікса.

У 2023 році Cruise подала ще 27 звітів про аварії.

Нерухомі об’єкти викликають складнощі й у Cruise. Безпілотні авто врізалися в кабелі, що впали, скутер (без водія), буксирний візок, «шарнірний підіймач стріли з мотором» і вибоїну, яка пробила колесо машини, через що вона врізалася в припарковане ТЗ.

Важливо, що автомобілі Cruise подолали понад 4 млн миль у Сан-Франциско, тому звіт компанії відображає вдвічі більшу відстань, ніж у випадку Waymo. З урахуванням цього припущення, схоже, що Waymo та Cruise з однаковою частотою потрапляють у дрібні ДТП.

Однак є кілька областей, у яких Cruise, мабуть, поступається Waymo.

Зокрема, це серйозні аварії, винуватцем яких, очевидно, була машина Cruise.

  • Наприклад, безпілотне авто помилково визнало, що машина попереду повертає вліво, і врізалося в неї, коли вона повернула вправо.
  • Безпілотник перебудовувався, коли на дорозі було недостатньо місця, підрізав інше авто та спровокував ДТП.
  • Машина Cruise врізалася у задню частину двосекційного шкільного автобуса. Програма не змогла коректно розпізнати його, оскільки дві частини транспортного засобу рухалися по-різному.

Кожна з цих помилок виглядає серйознішою, ніж у Waymo.

Здається, у Cruise проблема з перехрестями

Автомобілі Cruise кілька разів стикалися з транспортними засобами, які їхали на червоне світло. Можливо, всі інциденти сталися з вини водіїв-людей, але цікаво, що Waymo не зафіксував жодного подібного випадку.

Можливо, причина не тільки в тому, що у Cruise більше миль, а й, тому що тестування переважно відбувалося вночі.

Кілька років тому Waymo публікувала дослідження про здатність безпілотних автомобілів запобігати аваріям, прогнозуючи небезпечне водіння в інших учасників ситуації. Компанія зібрала статистику смертельних аварій у передмісті Фенікса, отримала детальні цифрові реконструкції інцидентів та завантажила дані у свій симулятор.

Як повідомляє Waymo, її програма може запобігти 82% аварій, відтворюючи роль іншого водія.

У цьому наборі даних аварії найчастіше відбувалися на перехрестях. Програмі Waymo вдалося уникнути таких інцидентів у 81% сценаріїв.

У Cruise непогана технологія, але Waymo справляється краще

У Waymo тестували технологію понад 20 млн миль (32,2 млн км), перш ніж запустити сервіс безпілотного транспорту.

Автомобілі Waymo виглядають безпечніше, ніж Cruise, і це не дивно: Waymo був запущений як проєкт автономного транспорту Google за кілька років до заснування Cruise.

У 2020 році Waymo повідомила, що її тестові машини подолали 20 млн миль (32,2 млн км), а того ж року Cruise досягла 2 млн миль (3,2 млн км).

Waymo інвестувала в технологію більше часу та ресурсів. Не дивно, що це дало їй кращий результат. Розробки Cruise поступаються Waymo, але все ще досить гарні.

Питання для законодавців у тому, чи дозволити компаніям продовжити надавати свої послуги й навіть масштабувати їх.

Щоб тестувати та покращувати технологію автономного водіння, необхідний доступ до громадських доріг. У «лабораторних умовах» це робити безглуздо. Але, враховуючи, що обидві компанії можуть створити продукти, які будуть набагато безпечнішими за водіїв-людей, обмежуючи розвиток технології, можна втратити більше життів, ніж врятувати.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: ARStechnica

Читайте также:

Найгірші технологічні провали 2023 року

Стартапи, які пропонують переосмислити світ паркування

ПДР майбутнього: як голограми можуть убезпечити ситуацію на дорогах

Поради для автомобілістів під час воєнного стану