Місія здійсненна: скільки потрібно активістів, щоб змінити світ

Ми стали свідками безлічі зрушень у поглядах суспільства: всього за останні 100 років у більшості розвинених країн світу думка більшості населення стосовно величезної кількості питань (від гендерної рівності до прав меншин) різко змінилася. Проте, ми ніколи не відмічали, чи існував «переломний момент» цих соціальних змін, не визначали конкретну кількість людей, необхідних для того, щоб певне переконання перейшло з периферії громадської думки до її основної течії. Тож скільки соціальних активістів необхідно, щоб змінити світ? Відповідь на це питання донедавна ніхто не знав, але, як повідомляє World Economic Forum, результати нового дослідження водночас і надихають, і насторожують.

Онлайн-експеримент

За попередніми оцінками та припущеннями кількість соціальних активістів, необхідних для впровадження та вкорінення змін, коливалась від 10% до 51% населення, але зараз дослідники з Пенсильванського університету (США) та Лондонського університету (Великобританія) стверджують, що завдяки онлайн-експерименту їм вдалося зафіксувати найбільш імовірну цифру – 25%. Результати дослідження були опубліковані в журналі Science.

Експеримент складався з двох етапів. Перша частина була спрямована на встановлення соціальної норми. З цією метою фахівці розділили 194 учасники дослідження в онлайн-групи, чисельністю від 20 до 30 осіб у кожній. Далі вони розбили учасників кожної групи на пари та попросили вибрати найменування для об’єкта на зображенні (наприклад, фотографії обличчя), вводячи вибір за допомогою функції чату. Якщо обидві людини вводили те саме найменування у визначений проміжок часу, вони отримували фінансову винагороду. Якщо протягом встановленого часу учасники не доходили консенсусу, їх фінансово карали. Наприкінці кожного туру учасників об’єднували в пари з іншими партнерами з тієї самої групи з однаковою метою: узгодити найменування об’єкта. Для того, щоб всі 20-30 членів кожної групи погодились використовувати одне й те саме найменування для одного й того самого об’єкта, не знадобилось багато часу. На цьому перший етап експерименту завершувався.

Розпочинався другий етап, під час якого дослідники «творили революцію», вводячи в кожну групу людей «змовників», які прагнули змінити встановлене найменування на щось інше. Коли така «революційна» меншість досягала щонайменше 25% від загальної кількості учасників групи, їй завжди вдавалось досягти того, щоб вся група визнала нове бажане найменування. У деяких випадках додавання лише однієї людини до групи меншин ставало переломним моментом змін.

Висновки та реальність

Звичайно, у «реальному світі» на успіх меншості може вплинути багато інших змінних, наприклад, тривалість часу, протягом якого більшість дотримувалась загальноприйнятого погляду, чи рівень емоційної відданості.

Утім, знання про те, що лише 25% населення може вплинути на соціальні зміни, є як обнадійливим, так і дещо моторошним фактом. Громадських активістів ця новина, швидше за все, підбадьорить. Їм не потрібно переконувати все населення у своїй точці зору, вистачить всього 25%, і навіть одна людина дійсно може змінити ситуацію. Зміни справді починаються з вас. Тож, навіть якщо ви просто сортуєте сміття, прибираєте за своєю собакою після прогулянки, дотримуєтесь правил дорожнього руху тощо, ви вже змінюєте світ і суспільство на краще.

На жаль, як відзначають дослідники у своїй роботі, є й зворотна сторона медалі: уряди й інші організації можуть впроваджувати своїх «змовників» у суспільні групи. І якщо їм вдасться досягти 25% порогу, вони мають серйозні шанси схилити громадську думку на свою користь. Завдяки онлайн-ботам досягти таких чисел значно простіше, тож маніпулювати суспільною думкою не так вже й важко.

БІЛЬШЕ ЗА ТЕМОЮ:

Джерело: World Economic Forum, переклад підготувала Ірина Гоял, спеціально для «Блог Imena.UA»