Вікно у майбутнє: як у світі створюють розумні міста

Створення розумного міста (чи хоча б кварталу) здається досить привабливою ідеєю, яка дозволить тестувати новітні технології, від автономного транспорту до датчиків, які керують службами будівель. Розглянемо наймасштабніші ідеї в цій галузі та на якій стадії будівництва вони зараз знаходяться.

Сьогодні у світі існує кілька розумних міст різною мірою реалізації, проте ще жоден з них не був втілений. Навіть проєкт Sidewalk Labs (який входить до холдингу Alphabet) зі створення смарткварталу Quayside у Канаді був згорнутий у 2020 році.

Нещодавно Деніел Л. Доктороф оголосив, що йде з поста CEO Sidewalk Labs через серйозні проблеми зі здоров’ям. Розвиток Sidewalk сповільнився після закриття проєкту Quayside. Починаючи з 2022 року такі продукти Sidewalk, як Pebble, Mesa, Delve та Affordable Electrification, приєднаються до Google та стануть основою продуктів компанії із забезпечення сталого розвитку.

Sidewalk Labs була запущена з добрими намірами, проте доля проєкту — приклад того, як розумні міста зазнають невдачі.

Quayside (Торонто, Канада)

У 2017 році Sidewalk Labs оголосила про плани створення високотехнологічного району Торонто під назвою Quayside. Його запланували побудувати на набережній Торонто та присвятити «екологічній стійкості, доступності, мобільності та економічним можливостям».

Обіцянки були досить гучними: виділені смуги для безпілотних транспортних засобів, інфраструктура для екологічно чистих транспортних засобів, інформація про паркування в режимі реального часу, доступне житло, технології боротьби із забрудненням довкілля. Технологія збору місцевих даних допоможе процесам міського планування та розвитку.

Проблема в тому, що Sidewalk Labs належала Alphabet, материнській компанії Google. Місцеві активісти висловлювали побоювання з приводу того, кому належать зібрані дані, чи будуть вони продані третім особам і що це означатиме для їхньої конфіденційності.

У травні 2020 року проєкт було скасовано. CEO Sidewalk Labs Деніел Л. Доктороф прокоментував: «Оскільки у всьому світі та на ринку нерухомості Торонто встановилася безпрецедентна економічна невизначеність, стало надто складно зробити проєкт площею 12 акрів (4,9 га) фінансово життєздатним, не жертвуючи основними частинами розробленого нами плану».

Штучно створені розумні міста – не нова концепція. Навіть Білл Гейтс вклав $80 млн у 2017 році купивши 9,7 га землі для проєкту на околицях міста Бакай в Аризоні. Проте з моменту придбання землі новин про прогрес було небагато, а сайт Smart City Arizona, схоже, був зламаний.

Але є кілька успішніших прикладів.

Сонгдо (Південна Корея)

У південнокорейському місті Сонгдо розташовується проєкт вартістю $40 млрд — Міжнародний діловий район Сонгдо, спеціально побудоване розумне місто, запущене 2002 року. Його площа – 86 кв. км, воно на 40% складається із зелених насаджень та вміщує 80 тис. квартир.

Датчики відстежують енергоспоживання будівель. Центральна пневматична система видалення відходів усуває потребу у збиранні сміття. У Сонгдо безліч станцій для зарядки автомобілів, а загальна довжина велосипедних доріжок – 25 км.

На жаль, місто ще не добудовано, і в ньому проживає менше чверті передбачуваного населення. За описами відвідувачів, за атмосферою він нагадує «порожнечу як у Чорнобилі». Втім, далеко не всі поділяють цю думку.

Частково проблема полягає у нестачі місцевих робочих місць, оскільки більшість жителів приїжджають до Сеула у пошуках роботи. П’яти університетських містечок було недостатньо, щоб заселити його, і потрібні значні стимули для залучення бізнес-резидентів, які допоможуть здійснити задумане.

Toyota Woven City (гора Фудзі, Японія)

Toyota Motor Co. оголосила про створення Woven City на виставці CES 2020. Toyota планує поселити на ділянці 0,7 кв. км 2 тис. осіб, які проживатимуть там, у тому числі сім’ї, пенсіонери, науковці Toyota тощо.

Плани міста включають дерев’яні будинки, що працюють на водневих паливних елементах. Фотоелектричні панелі генеруватимуть сонячну енергію на дахах поряд з енергією, що вироблятиметься водневими паливними елементами.

Доступні повністю автономні транспортні засоби з нульовим рівнем викидів. Автономні електрошатли Toyota e-Palette будуть використовуватися для транспортування та доставляння, а також як альтернатива мобільному ритейлу.

У квітні Woven Plant Holdings, дочірня компанія Toyota, що спеціалізується на автономних технологіях, придбала підрозділ автономного транспорту Lyft за $500 млн, припускаючи, що місто використовуватиметься як цінний випробувальний полігон.

Зрештою, це виглядає як цікаве підприємство. Цікаво буде подивитися, яка частина витрат ляже на Toyota і чи вдасться заповнити місто достатньою кількістю зацікавлених людей.

NEOM (Табук, Саудівська Аравія)

Бізнес-зона NEOM буде розташована у місті Табук на північному заході Саудівської Аравії. Проєкт – бачення наслідного принца Мухаммеда бен Салмана.

Тут планується побудувати живу лабораторію, що об’єднує міста та селища, промислові зони, дослідницькі центри, спортивні та розважальні установи, а також туристичні пам’ятки. У січні 2021 року було представлено найновіший проєкт міста The Line («Лінія»), де буде «нуль автомобілів, нуль вулиць та нуль викидів вуглекислого газу».

Ідеї ​​варіюються від дивних до химерних: документи з планування, опубліковані в The Wall Street Journal у 2020 році, містять докладні описи літаючих таксі, засів хмар (технологія, що викликає дощ), підсвічування в темному піску та штучного місяця.

Аеропорт NEOM класифікований як комерційний аеропорт (досі знаходиться в розробці) у травні 2020 року. NEOM розмістила підтверджене замовлення на 15 літаків Volocopter, які мають розпочати перші польоти протягом 2-3 років.

Пізніше NEOM оголосив про створення великомасштабного екологічно чистого виробництва аміаку на основі водню, що працює на відновлюваних джерелах енергії, створеного такими компаніями, як ThyssenKrupp, ACWA Power та Air Products.

Також нещодавно було оголошено про створення регіонального медіацентру, який поєднує фізичне та технологічне виробництво в кіно, телебаченні, іграх та цифрових виданнях.

Проте проєкт стикається із критикою. Ініціаторів звинувачують у спробах витіснити з території племені ховейтат, які традиційно населяли ці землі. Презентацію міста The Line назвали марною спробою залучити міжнародні інвестиції.

Проблема розумних міст

Міста, які фінансуються та належать корпораціям (або королівським сім’ям), порушують фундаментальні питання щодо впливу громадян на рішення, демократію та справедливість.

Побудувати розумне місто з нуля — монументальне завдання. Це неймовірно дорого і потребує значної участі як державних, так і приватних установ. Крім того, як можна створити культурне середовище у нещодавно побудованому місті? Культура — це щось ефемерне, і як важко спланувати, що знадобиться людям.

Потрібно знайти й тих, хто готовий переїхати в нове місце, де технології безперешкодно проникатимуть у їхнє життя, через що вони можуть відчути себе піддослідними або, що ще гірше, жертвами стеження.

Досі ніхто не досягнув серйозного успіху в цій галузі. І попри новітні розробки, ми, схоже, ще не наблизилися до справді розумного міста.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: TheNnextWeb

Читайте также:

11 хибних прогнозів минулого про майбутнє технологій

CES 2022: цікаві анонси найбільшої у світі виставки електроніки

Троє колишніх інженерів SpaceX створили робота, який готує піцу кожні 45 секунд

Air Eau de Parfum — парфуми з вуглецевих викидів