Сергій Пирогов, wayme: «Ми створюємо новий формат екскурсій містом»

Смартфон для сучасного користувача перетворився на універсальний гаджет, в якому може зачаїтись персональний стиліст, репетитор іноземних мов чи тренер з фітнесу. Сьогодні в центрі нашої уваги — український проект wayme, який пропонує встановити на смартфон або планшет аудіогіда, з цікавими історіями про міста всього світу. Чим вирізняються аудіоекскурсії в додатку wayme, як саме можна заробити на розповідях про своє улюблене місто та як команда wayme співпрацює з музеями України, нам розповів один із засновників проекту Сергій Пирогов.

s-pirogov_039019311672

Для кого створений і кому цікавий wayme

Проект wayme пропонує послуги аудіогіда, а його цінність полягає у тому, що будь-яке місто ви завжди зможете оглянути разом із місцевими жителями. З Uber чи Airbnb ви знаєте, що можете відкрити додаток та замовити собі таксі або зняти житло, перебуваючи в Нью-Йорку чи Лондоні. У випадку з wayme, уявіть, що ви потрапили у незнайоме місто і бажаєте трохи про нього дізнатися: куди сходити, що подивитися. Авжеж, Google вам у поміч, але там не завжди все знайдеш, та й інформація доволі розрізнена. Також можна знайти персонального гіда на цей час, але це — недешеве задоволення.

А якщо у цьому місті живе ваш друг? Тоді у вас є безкоштовний гід на найближчий день, як мінімум. Друг покаже місто, свої улюблені місця, кафе, визначні пам’ятники — все, що завгодно. А та сфера, в якій працює ваш друг, накладає свій відтінок на розповідь. Наприклад, якщо друг працює архітектором, то він покаже гарні фасади та будинки. Якщо він — історик, то розповість вам, що довелося пережити місцевим жителям в різні епохи. Якщо інженер, то ви напевно побачите незвичайні споруди та конструкції. Все це дозволяє пізнати місто, як щось багатогранне та комплексне. Досягнути такого ефекту вкрай важко зі звичайним туристичним путівником.

Тепер уявіть, якби такі друзі були б у вас в будь-якому місті. Саме ця думка надихнула нас на створення wayme. Уявіть собі AppStore міських екскурсій. Наприклад, ви потрапляєте у Берлін і бажаєте щось дізнатися про нього. Обираєте цікаву для вас категорію: музика, архітектура, фотографія, андеграунд тощо і вже у цій категорії шукаєте цікаву для вас прогулянку. Власне, цінність у тому, що в будь-який час у вас в кишені є сотні місцевих жителів, які можуть повести вас своїм містом. Хоч вночі, хоч зранку — хоч в понеділок, хоч у неділю. Це дуже зручно, коли ні від кого не залежиш і ні під кого не підлаштовуєшся. Так от, обрав собі прогулянку і пішов дивитися місто разом із віртуальним оповідачем. Знаєте, як у великих містах їздять туристичні автобуси: надягаєш навушники і слухаєш розповідь, проїжджаючи містом? Але зараз майже у кожного з собою є смартфон чи планшет, так чому б цим не скористатися? Запускай мобільний додаток — та йди вивчати місто. Сам собі туристичний автобус.

Оскільки wayme — платформа (marketplace), де кожен може створити свою прогулянку містом і викласти її для інших людей, ми орієнтуємось на два напрямки користувачів: творці прогулянок та туристи-слухачі. Причому в обох напрямках не все так прямолінійно, як здається. Наприклад, послухати про місто цікаво не лише приїжджим туристам, але й місцевим. Часто буває, що ми кожного дня дорогою на роботу проходимо повз одні й ті самі будинки, навіть не уявляючи, що це за споруди насправді.

З творцями прогулянок — ще цікавіше. За цей час ми виявили, що є дві великі категорії людей, яким цікаво створювати контент такого формату. По-перше, це міські гіди. Для них це розширення спектру пропонованих послуг, перехід у цифрову сферу і можливість масштабування послуг. Гід фізично не може провести за день 20-30 екскурсій, а система — може, тому що вона надає цифрову копію його роботи. Він отримує можливість в день обслуговувати набагато більше людей, ніж зараз. Причому, роут не є заміною роботи гіда, а навпаки, чудово її доповнює. Роут може бути прикладом його роботи, аналогічно із музикантами. Є цифрова копія творчості: CD, iTunes, Spotify, а є виступи на концертах та фестивалях. І ці одиниці не замінюють одна одну, а лише доповнюють, адже люди слухають музику та ходять на концерти. У нашому випадку, людина може послухати роут: манеру подачі інформації, професійність, харизматичність та замовити вже персональну екскурсію, наприклад, на наступний день. Особливо ледачі гіди можуть повністю перейти у цей напрям і спокійно відпочивати вдома, поки люди купують їх екскурсії та ходять ними.

Ще із корисного — це ревіталізація міського туризму. Склалася певна думка, що екскурсії містом підходять виключно для інтелігенції, а прослуховування матеріалу — близьке до лекцій в університеті. Тому і аудиторія екскурсій — люди у віці 40+. Молодь хоче отримати справжню захопливу історію, а не набір історичних фактів. Останні настільки приїлись через поганих екскурсоводів та монотонні програми-аудіогіди, що користувачі проявляють явну апатію до цього. Люди хочуть слухати і відвідувати тематичні прогулянки, дізнаватися міські секрети і таємниці. Загалом, отримати новий незвичайний досвід, а не лекцію з історії. Саме форматом роутів ми намагаємося омолодити напрям та адаптувати його до стилю життя молоді, зробити екскурсії комфортнішими та цікавішими. Тож для гідів — це залучення нової аудиторії.

Друга категорія людей, кому цікавий цей формат — представники Creative industries: художники, літератори, музиканти, архітектори, дизайнери. Роут для них — спосіб самовираження і передачі свого сприйняття міста та міського простору. Насправді, прогулянка не обмежується форматом «гід-турист» або «оповідач-слухач». Це можуть бути арт-прогулянки, аудіо-перформанси, тематичні або концептуальні роути. Приклад тематичних — римський роут «Ангели та Демони». Взагалі, є безліч ідей.

Як створити власну аудіоекскурсію

Кожен бажаючий зможе створювати власні аудіопрогулянки містом і публікувати їх у wayme. Ми працюємо над програмою для авторів, за допомогою якої вони в одному місці зможуть побудувати маршрут, додати аудіо, звуковий дизайн, фотографії та, натиснувши одну кнопку, відправити свій роут у систему, де користувачі зможуть його завантажити. А зараз, поки ця програма у розробці, з авторами доводиться працювати в «ручному режимі». Тобто, ми самі поєднуємо увесь матеріал та публікуємо роути. Із завершенням цієї програми все значно спроститься. Це буде щось, на кшталт IDE (Integrated Development Environment) у програмістів.

Щодо вимог до кожної аудіопрогулянки містом. Варто зазначити, що роут — це не класична аудіоекскурсія: підійшов — послухав — пішов далі. Формат роуту — це саме прогулянка з місцевим жителем. На самому початку він буквально бере слухача за руку і каже: «Ходімо, я буду показувати тобі своє місто, свої улюблені місця», — і не полишає користувача ні на хвилину. Такий формат дозволяє повністю занурити людину у розповідь і показати місто по-новому. Одного разу я отримав відгук, який дуже мене надихнув:

«— Таке враження, ніби я занурилася в паралельну реальність. Я ходжу в навушниках по місту з людиною, яку я ніколи не бачила, якої зараз немає поруч, але вона мене розважає і показує щось цікаве».

Цей відгук і досі мене надихає, адже він влучно описує власно те, що ми і хотіли створити!

Кожен роут складається з декількох інгредієнтів:

  • повинен бути оповідач: зазвичай це сам автор, але це може бути декілька оповідачів, або жодного (як у арт-прогулянках);
  • тема+маршрут: необхідно обрати маршрут, яким буде йти слухач та тему розповіді;
  • сценарій прогулянки;
  • навігація: головна ідея полягала у тому, що людина може розпочати роут, покласти телефон у кишеню і насолоджуватися своєю прогулянкою, а не зависати у смартфоні, розбираючись з мапою міста. Тобто, вся навігація повинна бути добре прописана в аудіо, щоб слухачеві було комфортно та зрозуміло, куди ви рухаєтесь далі. Авжеж, у додатку також є мапа з навігацією, але це скоріше доповнення для візуалів;
  • інтерактив: це моменти, коли оповідач виймає слухача із віртуального світу аудіо, та нагадує, що все це дійсно відбувається у реальному місті, а поряд ходять реальні люди. У цих моментах слухачеві пропонують з чимось повзаємодіяти, кудись зайти або завести з кимось розмову. Наприклад, в одному з роутів слухачеві пропонується взяти з полиці лосьйон для гоління і відчути його запах. Після цього автор каже: «Ось як пахли всі в 1885 році — гвоздикою і морквою»;
  • дизайн звуку: вся прогулянка супроводжується аудіо-спецефектами. Наприклад, в історичному роуті «Козацькими стежками» в Дніпрі автор розповідає про військо Текілія і на фоні чутно як марширує військо, а під час сутички з козаками слухач чує постріли мушкетів і дзвін шабель. Використання спецефектів та фонової музики дозволяє занурити слухача у розповідь.

Наразі ми допомагаємо кожному автору зробити саме такі занурюючі роути, адже ми розуміємо, що це — новий формат, наче моделювання іншої реальності, яке дозволить слухачеві перебувати у двох вимірах одночасно: тут, у пейзажі міста, і там, у розповіді автора.

example-map

Про технічний процес створення маршруту

Wayme працює як на вулиці, так і у приміщенні. На вулиці ми використовуємо GPS, а у приміщенні, куди сигнали від супутників майже не потрапляють, — iBeacon. Це така технологія мікролокації від Apple. Геолокація — знаходження людини на земній кулі, а мікролокація — знаходження людини у приміщенні. За допомогою iBeacon можна дізнатися, де зараз знаходиться людина та надати інформацію, релевантну до місця її знаходження. Саме за допомогою цієї технології можна робити екскурсії музеями та галереями. За допомогою iBeacon можна звичайні речі зробити smart.

Якщо згадувати про GPS, то варто зазначити, що ця технологія досить неточна. А наш виклик полягав у тому, щоб створити саме прогулянку, під час якої людина постійно буде йти з оповідачем та розглядати місто. Не буду розкривати всі секрети, але зазначу, що до вирішення цієї проблеми ми підійшли з іншого боку: з боку організації маршруту та створення сценарію.

Взагалі, ми використовуємо декілька сервісів, але в основному — картографія від Google та Apple. Усе інше — власні напрацювання за декілька років.

Про захист авторських прав

Кожен роут — унікальний проект свого автора і захищається авторським правом, як літературний твір. Я вважаю, що у сучасному інтернеті питання копірайту є дуже гострим, і якщо у розвинутих країнах кожен автор дійсно має права, які держава захищає, то у нас, на теренах СНД, ці процеси знаходяться все ще на зародковій стадії. Але у будь-якому випадку, краще бути на стороні закону і мати законодавчий тил. Хочу зазначити, що наші мандрівки доступні лише у додатку і не публікуються в мережі.

БІЛЬШЕ ПРО УКРАЇНСЬКІ ПРОЕКТИ:

Про бізнес-модель

Ми взяли за основу модель маркетплейсу. Кожен автор за допомогою сервісу може продавати свої авторські прогулянки. Для цього ми надаємо усю екосистему wayme: мобільний додаток, магазин роутів, маркетингові інструменти тощо. Ціну на свою прогулянку кожен автор визначає сам. Хтось хоче продавати свою працю за 5 грн, а хтось — за 500. Тому це питання залишається на розгляд автора. Також, оскільки це новий формат, першим авторам ми допомагаємо із записом у студії та обробкою аудіо. За все це ми беремо сервісний збір з кожної покупки у розмірі 30%, інші 70% — надходять автору. Тобто, якщо екскурсія коштує 100 грн, то з кожної покупки автор отримує 70 грн, а банківські транзакції та інше покриваються з 30 грн. Чому саме 30%? Ми вивчали різні моделі маркетплейсів: Airbnb, eBay, AppStore та ін. і обрали модель, як у AppStore. Airbnb, наприклад, бере 10%-15%, але середній чек у них близько $200-$500. А ось у магазині мобільних додатків ціни трохи інші: $1-$10, і це значно ближче до нас.

Головна задача, яку ми ставили перед собою — надати бездоганний та зручний сервіс для наших авторів. Багато компаній полюбляють розписувати об’ємні «умови користуванням сервісом», з виносками маленьким шрифтом. І я розумію, як це відлякує звичайних людей. Тому у wayme ми намагалися зробити прозору модель співпраці, яка полягає у головних пунктах: 70/30, від вас потрібно лише номер банківської карти. Також, наприкінці місяця кожен автор отримує детальну статистику по його маршрутах: скільки людей дивилися, скільки купили, скільки поділилися маршрутом і т.д.

Окрім сервісного збору маркетплейсу, є можливість роботи b2b із брендами, як це робить Snapchat, створюючи брендовані лінзи. У нашому випадку це можуть бути брендовані прогулянки містом. Наприклад, «Флоренція слідами ассасинів» від Ubisoft, або «Різдвяний Лондон» від Coca-Cola. Це дозволить брендам персонально спілкуватися із людьми, а люди, у свою чергу, з радістю пройдуться безкоштовною екскурсією містом.

Третій пункт — ексклюзивні роути зі знаменитостями. Це будуть дуже незвичайні прогулянки. Уявіть, щось на кшталт «Львів від Вакарчука», або «Вулицями Києва разом із мером». У нас є певні підстави вважати, що серед відомих людей є бажаючі записати мандрівки для рідних міст і таким чином розказати як про своє місто, так і про Україну за кордоном.

Про співпрацю з музеями

Наразі ми співпрацюємо із Дніпропетровським історичним музеєм ім. Яворницького у створенні екскурсії по нещодавно відкритому музею АТО «Шляхами Донбасу». Також, домовилися із Управлінням культури Дніпровської облдержадміністрації про співпрацю «з метою популяризації культурного надбання та залучення молоді до скарбниці національної спадщини». Також плануємо ще декілька цікавих колаборацій, але вони наразі перебувають на стадії перемовин.

Було б дуже цікаво зробити спільний проект з якоюсь з українських галерей. Використовуючи наші напрацювання, можна зробити новий формат експозиції. Сьогодні в інсталяціях, для створення ефекту заглиблення, додатково використовують світло та звук. Завдяки wayme можна додати ще одну площину взаємодії — цифрову. Люди зможуть взаємодіяти із арт-об’єктами через свій смартфон або планшет. Ця ідея не полишає мене із самого початку створення проекту, і я дуже хочу зробити щось саме у цьому напрямку в найближчий час.

5_016812001198

Про статистику та аудиторію

  • Проект існує вже 3 місяці;
  • працює в 2 містах України, Київ та Дніпро (в жовтні приєднається Львів);
  • зараз є 5 роутів і ще 5 з’являться до кінця осені;
  • додаток спробували майже 900 осіб;
  • середня оцінка за роут — 4.9/5.0;
  • за цей час вдалося створити нехай і невелику, однак активну спільноту навколо проекту. Це дуже важливо, адже користувачі щиро дають поради, пропонують нові ідеї та формати. Це близько 2 тис. чоловік «живого» зворотнього зв’язку.

Що ж до активності користувачів wayme, то хочу зазначити, що у кожного сервісу є свої показники ефективності (aka KPI). І якщо говорити про соціальні мережі, то там, дійсно, активні користувачі — головний показник. Адже, якщо люди не живуть кожен день у цій соцмережі — то вона мертва. Але у кожного проекту свої специфіки. Наприклад, для месенджерів головний показник — кількість відправлених повідомлень щодня. Для сервісів бронювання житла — кількість зарезервованих ночей. Той же Airbnb порівнює цей показник з найбільшими мережами готелів у світі (Hilton, Marriott).

У нашому випадку головний показник — кількість куплених турів. Сьогодні — це декілька турів за день, але кількість прямо пов’язана з об’ємом доступного контенту, адже зараз вибір не дуже великий. На даний час ми направляємо більше зусиль на створення нових роутів, тому людям буде з чого обирати вже зовсім скоро. Також, у нас на сайті є розділ для авторів, де усі бажаючі можуть задати нам питання щодо створення власної мандрівки містом. Ми уважно ставимося до ініціатив та бажання жителів міст долучитися до створення контенту в додатку. Це — генеративне мистецтво для нас.

Про відгуки

Найбільшим попитом користується дніпровська екскурсія набережною. Чому саме вона? Коли приїжджаєш у Дніпро і питаєш, що подивитися у місті — з вірогідністю у 80% вам дадуть відповідь: «Сходи на набережну, вона найдовша в Європі». Також місцеві дуже полюбляють прогулюватися набережною у вільний час — широкий і могутній Дніпро (ріка) дуже надихає. У цьому роуті автор розповідає про історію однієї з найвідоміших недобудов України: готель Парус та його легенди. Із цікавого, далі по набережній є перший в Україні пам’ятник воїнам-афганцям «Взрыв памяти». Так ось, з іншої сторони пам’ятника є вірш Т.Г. Шевченка. 100% місцевих жителів, хто проходив цей роут, не знали про його існування. Це таке здивування для людей, особливо, коли автор починає декламувати вірш, а потім показує, де він є.

У нас був цікавий епізод із відгуком від однієї дівчини. Це той же роут, по набережній, в момент біля церкви автор декламує частину з Біблії про «Альфу і Омегу». Так от дівчина пише у відгуці:

«— Все сподобалося, тільки дуже налякав голос біля церкви, наче демон з-під землі.»

Ми дуже сміялися, а Влад, режисер роуту, на це відповів:

«— Добре, наступного разу буду тримати свого демона при собі.»

Використання аудіо та спецефектів надає широкі можливості, як можна дивувати людей. Наприклад, у київському роуті Солом’янським районом автор підводить слухача до трьох невеличких будиночків і каже: «Чомусь ці будиночки мені дуже нагадують старовинну Мексику». І одразу ж у цей час на фоні починають грати мексиканські мотиви, а на балкон виходить Дон Педро.

Плани на майбутнє

У найближчому майбутньому плануємо розширювати вибір роутів у Києві та Львові, який стане третім містом в нашому проекті вже цього жовтня. Один з ключових моментів — ми бажаємо створювати небанальні, ексклюзивні прогулянки містами.

Також вже активно готуємося до Євробачення у 2017 році, нам буде чим вразити європейських гостей. І, як ви вже зрозуміли, у найближчий час додамо локалізацію роутів. Тобто, одну й ту саму прогулянку можна буде послухати декількома мовами. Локалізація є однією з найважливіших функцій на даний момент, адже за допомогою wayme ми хочемо підвищити туристичну привабливість наших міст. Турист може у будь-який час приїхати у місто та подивитись його, дізнатись про нього від місцевих.

Також, на весну наступного року запланували вихід версії додатку для Android-пристроїв.

Про команду wayme

Наразі у нас в команді працює 9 людей, в трьох містах: Дніпро, Київ та Львів. Розподілення дозволяє ефективно працювати з авторами у кожному із міст України. Команда складається з:

  • R&D-розробника (Макс Кузнєцов, фаундер за сумісництвом);
  • дизайнера (Яна Смірнова);
  • генерального режисера та продюсера турів (Влад Ганілов);
  • режисера та продюсера турів у Дніпрі (Юля Горячкіна);
  • режисера та продюсера турів у Львові (Варя Баришнєва та Настя Волчак);
  • SMM (Катя Талашук та Олеся Дяченко);
  • керівника проекту (Сергій Пирогов, фаундер за сумісництвом).

Як бачите, напрямок виробництва турів значно перевершує інші напрямки. Це пов’язано з фокусом на розширення вибору роутів у містах.

Головні уроки запуску власного проекту

7

Насправді, за час підготовки, запуску та розвитку wayme ми отримали дуже багато уроків. Але якщо обрати три головних, то це буде:

  1. Людям неважливо скільки праці вкладено у роботу чи продукт. У фіналі все оцінюється одним словом: «круто» або «фігня». Тому у процесі створення не можна на щось закривати очі, аргументуючи, що «і так нормально» або «нехай пробачають, старалися, як могли». Уся величезна праця може бути перекреслена одним таким нюансом. Як висновок — необхідно бути уважним до деталей. Тому що саме в увазі до деталей проявляється справжній професійний підхід.
  2. «Лезо Оккама»: не примножуй сутність понад необхідного. Зроби менше, але якісно. Перевір «а чи потрібна ця фіча людям?» перед її розробкою. Такий класичний економний підхід до розробки зберігає неймовірну кількість часу та грошей.
  3. Працюйте лише з вмотивованими людьми. Гроші — така собі мотивація. Найкраща команда — команда, яка бореться за ідею, яка нею живе. В таких командах люди працюють не за престиж, офіс або гроші. Вони працюють, тому що дійсно вірять у те, що створюють. І це зовсім не про «халявну працю», як може хтось подумати. Є гарна притча на цю тему:

Двоє людей працюють на будівництві. До одного підходять і питають: «Що ти робиш?». Він відповідає: «Я звожу стіну». До другого підходять і питають: «Що ти робиш?». Він відповідає: «Я будую храм».

Саме так — збирайте команду однодумців та будуйте свій храм.