«Швидкий як блискавка» — як вплине аварія SpaceX на плани Ілона Маска

Якщо ви займаєтесь виробництвом автомобілів чи космічних ракет, будьте готові до надзвичайних аварійних ситуацій. Якщо ж ви одночасно збираєтесь підкорювати ринок електромобілів та космічну промисловість — підготуйтесь до гучних аварій, які привертатимуть увагу ЗМІ, компаній-конкурентів та пересічних користувачів по всьому світу. А вам як першопрохідцю варто визначити свою межу, коли кількість аварій поставить під сумнів доцільність подальшого розвитку бізнесу.

Подібні завдання стоять сьогодні перед видатним підприємцем сучасності Ілоном Маском. Вибух ракети Falcon 9, що стався 1 вересня 2016-го під час стандартної процедури заправки апарату, змусив деяких спеціалістів поставити під сумнів правильність моделі управління бізнесом, яку використовує Маск. Чи не забагато проблем намагається одночасно вирішити амбітний підприємець?

Той, хто звик пришвидшувати все

Лорен Томпсон (Loren Thompson), спеціаліст з безпеки Лексингтонського інституту, констатує, що інцидент підриває довіру до всіх космічних розробок, зроблених в SpaceX: «Вони просто використовують всі свої технології на межі можливого». Таку оцінку можна пояснити ще й тим фактом, що експерт працює на установу, яка отримує чималі інвестиції від корпорації Boeing — головної конкурентки SpaceX. Що ж до використання технологій на межі можливого — така характеристика буде справедливою для всіх напрямків діяльності Маска. Не бажаючи спостерігати за повільними темпами технічного прогресу, Маск власноруч пришвидшує початок «світлого майбутнього» людства. Найближчі цілі підприємця — це енергетична незалежність для кожного господаря та марсіанська колонія для всього людства.

Першу мету допомагають реалізовувати акумулятори Powerwall, Powerpack та їх наступні версії, про випуск яких вже оголошено офіційно. За космічні інновації відповідає SpaceX, якій доводиться конкурувати з потужностями і державною підтримкою агентства NASA. Аварія ракети Falcon 9, в цілому, не виходить за рамки звичного рівня надзвичайних ситуацій на наземних космодромах. Однак інцидент став приводом для оцінювання роботи всієї компанії. За свідченнями експертів, SpaceX дотримується занадто жорсткого графіку з короткими проміжками на вдосконалення своїх технологій.

Поспішає не лише космічний стартап Маска. Tesla Motors — компанія, що створює електромобілі та програмне забезпечення для безпілотного кермування авто, також демонструє високу швидкість в роботі. Днями вона презентувала оновлення до системі автопілоту, які мали виправити недоліки в роботі бортового комп’ютера. Саме помилка системи призвела до ДТП в травні 2016 року на дорогах Флориди, коли в машині Tesla Model S загинув водій. Як з’ясувало розслідування, алгоритм автопілоту не зміг відрізнити білі хмари на горизонті від білого кольору вантажівки на дорозі. Ті, хто виступає проти безпілотних автомобілів, говорять про безвідповідальність випуску на дорогу машин з такими серйозними недоліками. І от минуло всього декілька місяців, а розробник вже презентує оновлення, які мають виправити помилку. Хоча більшість оглядачів схильна вважати, що коли почалась розробка нової версії цього ПЗ, ще не була достеменно відома причина аварії.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Також значні ресурси Tesla задіяні в будівництві фабрики з виробництва акумуляторів для електромобілів у Неваді та у переоснащенні заводу у каліфорнійському Фрімонті. Цей завод вже у 2017 році має почати випуск моделі Tesla 3. Відомі плани Tesla щодо придбання SolarCity, яка займається виготовленням та установкою сонячних батарей, автономних систем та будує електрозаправні станції Supercharger для машин Tesla. SolarCity, до слова, заснували кузени Ілона Маска — брати Ліндон та Пітер Рів (Lyndon Rive, Peter J. Rive) .

SpaceX, Tesla, SolarCity залишаються окремими компаніями на сьогоднішній день, однак бізнес-спільнота знає, що їх об’єднує особистість Ілона Маска. І новини про вибух ракети, що належить SpaceX, викликали коливання біржового курсу публічних Tesla і SolarCity, хоча прямого зв’язку між компаніями не існує.

Великі швидкості — великі гроші

Маск неодноразово давав зрозуміти (і заявами, і конкретними діями), що стислі терміни реалізації проектів є суттєвою відмінністю його методу впровадження інновацій. Раніше він заявляв про те, що SpaceX буде проводити запуски ракет в дуже швидкому темпі, щоб виконати всі замовлення. Уряди та приватні компанії з усього світу забронювали близько 70 польотів ракет Falcon 9, загальною вартістю понад $10 млрд. Пропозиція SpaceX особливо приваблива для клієнтів, оскільки приватна компанія встановила вартість послуги на рівні, майже вдвічі нижчому за ціни конкурентів.

Перша серйозна аварія сталася влітку 2015-го, коли ракета з вантажем для МКС від NASA розпалася в повітрі через дві хвилини після запуску. Вибух восени 2016-го знищив супутник вартістю $200 млн, за допомогою якого компанія Facebook планувала реалізувати інтернет-зв’язок для жителів найбільш віддалених регіонів планети. Лорен Томпсон вважає, що SpaceX навряд чи проводитиме наступні запуски ракети до кінця цього року, поки не дослідить всі причини та наслідки аварії.

SpaceX змагається з конкурентами не тільки у швидкості, але й у собівартості виробництва космічних ракет, апаратів та капсул. Перед спеціалістами фабрики у передмісті Лос-Анджелесу стоїть завдання проектувати та випускати компоненти для ракет, які матимуть всі необхідні характеристики, при цьому, коштуватимуть в рази дешевше.

Грег Отрі (Greg Autry), експерт космічної галузі та викладач в Marshall School of Business Університету Південної Каліфорнії, вважає, що агресивний демпінг вартості космічних розробок від Маска «налякав навіть Китай».

«— Маск — природжений руйнівник правил. Його космічна діяльність повністю трансформує цю статичну галузь, яка до приходу приватних гравців повільно деградувала.»

Брет Тобі (Brett Tobey) з United Launch Alliance, спільного підприємства, заснованого Lockheed та Boeing, відзначає унікальний підхід Ілона Маска, який самотужки змінює правила гри ринку. Альянс здійснив близько сотні успішних запусків на замовлення державних установ США, але зараз змушений скоротити об’єми робіт, через суттєве зниження вартості одного запуску. Якщо раніше замовники готові були заплатити $125 млн за одноразове відправлення апарату в космос, то тепер вони пропонують $60 млн.

SpaceX, в свою чергу, оцінює використання ракети Falcon 9 в $62 млн і обіцяє знизити цю вартість на 30%, завдяки повторному використанню елементів тих ракет, які пройшли успішне приземлення. Ракета Falcon 9, оснащена елементами повторного використання, отримала назву Full Thrust. Її потужність стала втричі більшою; інженери розширили запас палива на борту, запровадили кращу систему охолодження, щоб ракета витримувала виведення більших об’єктів на вищу орбіту, та успішне приземлення. Саме така, переоснащена модель вибухнула 1 вересня.

la-1472855047-snap-photo

Особливість Full Thrust полягала у тому, що завершення заправки ракети повинно було відбуватись не раніше, ніж за 30 хвилин до запуску, щоби паливо залишалось максимально охолодженим. Якби запуск планувався з екіпажем, в цей час астронавти мали би бути вже на борту, — уточнює Вільям Герштенмаєр (William Gerstenmaier) з NASA. Під час доповіді про інцидент в Палаті представників Конгресу США спеціаліст зазначив, що краще вивчити всі проблемні аспекти запуску ракет Falcon 9, коли на борту знаходиться лише вантаж. Якими б не були матеріальні втрати, вони не йдуть у порівняння із потенційними людськими жертвами, яких SpaceX повинна уникнути за будь-яку ціну. Якщо для дослідження інциденту доведеться призупинити діяльність підприємства — керівництво, безсумнівно, повинно це зробити.

snimok-1_46014611591045

Наразі триває розслідування вибуху, сам Маск контролює збір інформації про вибух, включно з медіафайлами запису інциденту. Однак навіть якщо SpaceX припинить на деякий час запуск ракет,  інші компанії підприємця, здається, не зменшують швидкість розвитку та впровадження інновацій — підтверджено релізом оновленої системи автопілоту машин Tesla.


Джерело: Los Angeles Times

Читайте также:

Новий скафандр для астронавтів програми «Артеміда»

Суперкомп’ютер MIT здатний аналізувати веб-трафік усього інтернету

Starlink чи OneWEB? Kuiper чи Telesat LEO? Супутниковий інтернет стає все більш доступним

Що нова теорія про увагу розповідає про свідомість