«Збираємося розгорнути 4 тис базових станцій» — Андрій Лебедєв, lifecell

Начальник департаменту регуляторних відносин та стратегії в компанії lifecell Андрій Лебедєв впевнений, що послуга MNP стане корисною навіть для тих, хто поки що не збирається змінювати оператора, технологія LTE — малоцікава для кінцевого споживача, а зниження ставки MTR буде позитивним рішенням для телеком-галузі в цілому:

Андрій Лебедєв

Андрій Лебедєв

— На тендері з розробки та впровадження послуги переносу мобільного номеру MNP перемогла маловідома компанія «Діалінк». Як Ви вважаєте, чи зможе таке рішення забезпечити безперебійне функціонування послуги? Адже технічно це доволі непростий процес…

Ми брали участь в розробці ТЗ і давали свої вихідні дані. Регулятор обрав рішення і ми очікуємо якомога швидшого підписання договору, щоб почати роботу над впровадженням MNP. В рамках впровадження послуги буде етап тестування, якщо будуть знайдені помилки, то вони будуть виправлені, після цього починається комерційна експлуатація.

Система MNP повністю фінансується усіма мобільними операторами, що працюють в Україні, пропорційно  кількості абонентів. І ми зацікавлені в тому, щоб ця послуга була запроваджена в Україні якомога швидше. Україна відстає на 20 років від світової практики, наприклад, в Сінгапурі MNP було впроваджене ще в 1995 році. Головна проблема — це відсутність цієї послуги, тому задача регулятора — максимально швидко її запровадити. 70 млн грн для галузі — це доволі невеликі капіталовкладення. Адже ми витратили мільярди на ліцензію 3G і розгортання мережі, і будемо витрачати і надалі. Зате MNP збільшить конкуренцію: адже якщо перехід буде швидкий та безболісний і оператор буде розуміти, що може втратити цього абонента, він буде боротися за нього.

— Хто буде платити за технічну підтримку системи MNP?

За технічне обслуговування також будуть платити самі оператори, пропорційно абонентський базі. Там є фіксовані затрати, а є змінні. Фіксовані — це сервери, системи зберігання даних, оплата електроенергії для їх роботи та інше. Коли ми проаналізували список витрат, то виявилося, що абсолютна більшість з них — це фіксовані витрати. Тому плата за обслуговування буде розподілятися пропорційно розміру абонентської бази. Але відповідальним за роботу системи є адміністратор —  Український державний центр радіочастот.

Втім, якщо центральна база MNP раптом буде недоступною, то нічого страшного не трапиться. В сучасній реалізації ЦДБ передбачені локальні бази, які є копіями ЦДБ. Звичайно, якщо ЦДБ не працює, то в цей час не можна виконати процедуру перенесення номеру, але всі системи маршрутизації будуть працювати надійно.

— З Вашої точки зору, скільки має коштувати послуга переходу до іншого оператора зі збереженням номеру?

Позиція lifecell — ця послуга має бути безкоштовною або за символічну плату. Інші оператори виступали за те, що б це коштувало чималих грошей, адже монополісти хочуть залишитися монополістами, що б не втратити свої доходи. Цим питанням займається регулятор і він прийняв рішення, що плату має встановлювати саме той оператор, до якого переходить абонент. Відповідно, оплачувати послугу буде сам споживач, що мігрує до іншого оператора. Але якщо оператори хочуть конкурувати, вони будуть робити заохочувальні пропозиції для стимулювання переходу.

Глобальні виклики телеком-індустрії. За даними глобального дослідження сфери телекомунікацій у 2015 році від компанії EY

Виклики телекоміндустрії, за даними глобального дослідження сфери телекомунікацій у 2015 р. від компанії EY

— Поки що 3G покриває лише великі міста та передмістя. Коли 3G від lifecell зможе покрити всі основні траси та райцентри?

Як казав наш генеральний директор Бурак Ерсой, ми інвестуємо динамічними темпами і не шкодуємо жодної копійки, вкладеної в Україну. В планах на наступний рік — розгортання мережі 3G в усіх обласних центрах та деяких навколишніх населених пунктах, де відбулась конверсія частот або можливе спільне користування. В сумі ми збираємося розгорнути 4 тис базових станцій. Результат минулого року — 1,8 тис.

2015 — рік запуску 3G+ в Україні

2015 — рік запуску 3G+ в Україні. Інвестиції lifecell в розбудову мобільної інфраструктури

Що стосується покриття невеликих населених пунктів, то ми вже зараз працюємо на цим. Згідно з ліцензійними умовами, повне охоплення всіх населених пунктів може зайняти до 6 років, маю надію, що ми зробимо це швидше.

Актуальне покриття 3G+ на кінець 2015 року

Плани розгортання мережи lifecell 3G+ у 2016 році

Якщо говорити про стимули, що можуть пришвидшити цей процес, то це є впровадження вищезгаданного MNP та зниження ставки інтерконекту. Адже MNP дає свободу переходу до іншого оператора зі збереженням номера. Якщо у абонента з’явиться така можливість, він зможе обирати собі оператора саме за якістю послуг. А це потягне за собою і збільшення покриття, і оптимізацію тарифів тощо.

Паралельно з цим зниження ставки інтерконекту (альтернативна назва — «вартість термінації мобільного дзвінка», Mobile Termination Rate — MTR) також надзвичайно важливе. Зараз споживач розмовляє в середньому 400-500 хвилин на місяць, але до 90% цього часу — всередині мережі оператора. Якщо ставку інтерконекту буде знижено він зможе розмовляти ті ж самі 500 хвилин, але вже в будь-якій мережі. У користувача збільшується свобода вибору. І тут оператор не зможе опиратися виключно на тарифи типу «Нуль в мережі» та завищену плату за дзвінки іншим операторам. Це буде стимулювати конкуренцію і змусить оператора боротися за своїх клієнтів більш активно, підвищуючи якість покриття.

— Якою має бути ставка інтерконекту і як це вплине на вартість дзвінків на номери інших операторів?

В США реалізували цікавий підхід: вони знизили ставку інтерконекту до нуля. В Євросоюзі ставка інтерконекту дорівнює собівартості. Західні оператори вже пропонують пакети, де є безлімітні дзвінки та SMS на будь-які мережі, тільки інтернет-трафік продається диференційовано. І це саме те, куди рухається вся телекоміндустрія. Наприклад, в США за $30 можна купити пакет з безлімітними дзвінками, але без інтернету. А вже за $45 в пакет входить кілька гігабайт інтернет-трафіку. Практично в усіх тарифних планах в абонплаті включені безлімітні дзвінки та SMS на будь-які мережі в США.

В нас ситуація діаметрально протилежна, оскільки ставка інтерконекту в 5 разів вища за собівартість (а перед тим була вища у 7 разів). Це дуже великий бар’єр. Щоб перейти від вільного спілкування в мережі до безлімітних дзвінків на будь-яку мережу, треба щоб ставка інтерконекту дорівнювала хоча б собівартості. Європейські директиви кажуть, що вартість MTR має дорівнювати собівартості інтерконекту у ефективного оператора. За нашими розрахунками, це має бути 3-5 коп/хв, при тому що зараз MTR дорівнює 23 коп/хв.

Якщо така вартість буде досягнута, а ми очікуємо, що це буде зроблено до кінця цього року, то за ті самі гроші ми зможемо надати абонентам можливість дзвонити на інші мережі набагато більше. Європейський досвід показує, що тарифи на інші мережі поступово приходять до вартості інтерконекту. Той самий тренд спостерігається і в Україні.

— Які Ви бачите тенденції в тарифних пакетах?

Тенденція така, що обсяг послуг, який ми пропонуємо, буде зростати. Перш за все це стосується інтернет-трафіку, але його обсяг буде різний, в залежності від пакету.

Середній ARPU європейських операторів

Середній ARPU європейських операторів в порівнянні з ARPU українського lifecell

— Нещодавно Vodafone запропонував дуже вигідні роумінгові тарифи по Європі, чим відповість lifecell?

Зараз ми пропонуємо роумінг на вигідних тарифах до тих країн, куди подорожують наші абоненти. Наприклад, є вигідний роумінговий пакет до Туреччини, також розглядаємо інші країни.

— Які перспективи розгортання LTE в Україні?

Напевно відповім дещо непопулярно, але LTE — це технологія, що більше призначена для операторів, адже вона дозволяє їм розширити ємність мережі. Крім того, вона цікава виробникам смартфонів, оскільки стимулює ринок гаджетів. І тільки в третю чергу ця технологія корисна для споживачів. Бо на сьогодні відсутні killer-application, які могли б завантажити подібні широкосмугові канали зв’язку.

Саме програмне забезпечення стало драйвером використання 3G. Згадаємо, до 2007 року стиль використання телефону був таким: дзвінки, SMS, іноді перегляд якої-небудь інформації в веб-браузері. Тобто 3G був малопопулярним. І тільки після появи повноцінних смартфонів з програмними додатками, що вимагали потужного інтернет-каналу, таких як YouTube, Facebook, Instagram можна говорити про реальну популярність 3G. Так, сьогодні більше половини трафіку на смартфоні — це перегляд відео.

Потенціал LTE використовується операторами, щоб надати абонентам послугу доступу в інтернет практично на тій самій швидкості, що й 3G. Звичайно, трохи пришвидшується веб-браузинг та завантаження відео, але несуттєво.

Коли в США запускали LTE в них була наступна проблема: застарілі CDMA-мережі, які давали в кращому випадку швидкість 1 Мбит/с. Оскільки було ясно, що CDMA — це вже вмираюча технологія, а в європейську UMTS вони кошти не вкладали, то оператори вирішили зробити одразу якісний стрибок до LTE. Це, в першу чергу, вирішило їх проблему з ємністю мережі, а в другу — збільшило продаж смартфонів в роздрібних мережах операторів.

Коли Verizon та AT&T виводили технологію LTE на ринок в їхніх мережах середня швидкість передачі даних для абонента складала 4-6 Мбіт/с, а максимальні показники сягали декількох десятків мегабітів за секунду. Тобто LTE в цих мережах забезпечувала швидкість на рівні сучасного HSPA+, що використовується в мережі lifecell.

Радіомережа WCDMA: показники lifecell та середньосвітові показники

Радіомережа WCDMA: показники lifecell та середньосвітові показники

Тим не менше, LTE в Україні буде — Кабінет міністрів вже затвердив план робіт до кінця 2017 року, згідно з яким НКРЗІ разом з операторами обрали консалтингову компанію, що в партнерстві з УДЦР та НДІ проаналізує весь спектр, та врахує світовий досвід, щоб можна було найкращим чином запустити LTE в Україні. Аукціон з продажу ліцензій запланований на грудень 2017 року. І тільки після нього можна буде казати про розгортання мережі 4-го покоління.

Споживання мобільного інтернету 2G та 3G+

Споживання мобільного інтернету 2G та 3G+ в мережі lifecell за останні 7 місяців

— Деякі західні експерти вважають, що скоро спілкування буде відбуватися тільки через IP-мережу, а номер буде потрібний лише для ідентифікації абонента при поповненні рахунку. Як вважаєте, наскільки це відповідає дійсності?

Зараз дійсно спостерігається тренд більш активного використання ОТТ-сервісів. В той же час використання голосу та SMS не зменшується. Сьогодні в пакети операторів входить настільки багато хвилин та SMS, що споживачі обирають за якістю послуг. Голосовий зв’язок є доволі доступним для наших абонентів, тому багато хто з них все одно надає перевагу мобільному голосу, а не ОТТ-сервісам. Однак заради справедливості треба відмітити, що для міжнародного спілкування багато хто з абонентів обирає саме спілкування на базі ОТТ, що можна пояснити знеціненням національної валюти.