Які технології в містах зміняться протягом наступних 20 років

Ми вже не раз із вами говорили про те, як будують іноваційні міста десь далеко за кордоном. Але ще ні разу не виокремлювали з тих прикладів загальні тренди. Тож настав час поглянути на загальну картину — якими стануть міста нашої планети вже за декілька десятиліть (звісно, за умов мирного розвитку подій).

Урбан-планування в сучасному розумінні та традиційна архітектура, скоріше за все, зникнуть. Натомість виникне чимало нових професій, сфер та технологій. Але про все — по черзі.

Зміни, що вже відбулися

Структурні зміни в житті міст ми вже можемо спостерігати зараз, але ключових напрямків буде декілька, і вони триватимуть наступні 20 років:

Хвиля змін відбувається не в останню чергу завдяки мобільному інтернету. Ця технологія не лише прив’язана до точного розташування, але й дає можливість координувати дії між різними мешканцями міста.

Якщо в минулому проекти розвитку інфраструктури цілком залежали від чиновників та керівництва у містах, то в найближчому майбутньому виникнуть платформи, котрі дадуть змогу громадянам координувати свої дії та самоорганізовуватись без посередництва міської влади. На цю ж тему нещодавно готувала презентацію незалежний експерт з інтернет-маркетингу Альона Дєньга:

Самоорганізація допомогла вже в проведенні змін в сфері пасажирських перевезень — саме так виникли альтернативні рішення для служб таксі: Uber та Lyft, Blablacar та інші аналогічні додатки і платформи.

Трансформація пасажирських перевезень

Чи не першими на хвилі розвитку мобільного інтернету та збільшення числа смартфонів почали розвиватись міські стартапи в сфері перевезень. Ще пару років тому всі висміювали Uber, а теперь лише в самому Нью-Йорку машин Uber вже більше, аніж звичних міських служб таксі (дещо релевантне в Україні — це Blablacar, «Подорожники» тощо).

Screen Shot 2015-05-08 at 18.28.39

Але все лише починається, недаремно СЕО Lyft прогнозує, що така модель перевезень трансформує не лише людські звички, але й міський простір (скорочення паркувань, зміна зелених зон тощо).

Урбаністи говорять про появу виокремленої смуги для швидкісного автобусного транспорту. Стартапи в цій галузі почали стрімко розвиватись за минулий рік — ChariotBridjLeap TransitShuddle. Їхня мета — динамічна оптимізація маршрутів згідно із рівнем попиту серед пасажирів, фінансування додаткових маршрутів через краудфандінг чи створення безпечних перевезень для дітей.

Кінець звичних видів паркування

Раніше паркувальні майданчики створювались за рішенням центральної влади, але тепер і ця практика може змінитись. Адже платні паркувальні місця — це теж результат посередництва між владою та жителями. Зміна способів взаємодії із владою — в тому числі через електронні платформи управління громадою — призведуть до зміни розміщення та способів організації паркувальних майданчиків. Не кажучи вже про технології, які при цьому використовуються:

Відкриті дані (в тому числі — у фінансовій сфері)

Прозорість закупівель, тендерів, витрат місцевих бюджетів в містах може бути організована за рахунок використання відкритих даних.

Зокрема, в США архітектурні компанії платять за використання великих даних та моніторинг бюджетів, розміщення облігацій тощо — так можна виявити, в яких штатах, містах чи районах планується велике будівництво житла, університетів, шкіл тощо. Це дає змогу вибудовувати довгострокові стратегії — за 5 років до самого початку проекту архітектори та конструкторські компанії можуть узгодити плани забудови та реконструкції, планувати свої витрати.

A/B тестування житлових і публічних просторів та гнучке планування

Зміна міської громади, її зростання та перепланування публічних просторів потребує змін. Місто зараз будується так, що це люди адаптуються під організований простір, а не навпаки.

Screen Shot 2015-05-08 at 18.29.17

Поява проектів, які адаптуються під потреби людей та можуть гнучко змінюватись (офісні простори, зони відпочинку в житлових районах) — наступне завдання, яке потребуватиме вирішення. І чи не найголовнішим завданням в цій сфері стане розробка відповідного програмного забезпечення та прив’язка його до реальних процесів будівництва та просторового дизайну. Один із прикладів такого рішення — Dom reconfigurable spaces.

Перспектива — це гнучке планування із A/B тестуванням нових проектів, коли саме польові дослідження будуть відігравати ключову роль у прийнятті рішень та розподілі бюджетів.

На новий рівень вийдуть логістика та громадська безпека

«Нова Пошта» цілком може доставляти товари за допомогою дронів, аналогічно до Amazon. Квадрокоптери використовуються в цілій низці сфер життя сучасної міської громади.

Кейс із такої логістики вже є: компанія Matternet пропонує цікаве альтернативне рішення для районів, де немає нормального наземного сполучення — вона пропонує встановлювати автономні пункти заміни акумуляторів в літаючих безпілотниках. Це збільшило би радіус їхньої роботи із 10—30 км вдвічі, а то й втричі.

Screen Shot 2015-05-08 at 18.33.04

Ми вже якось публікували інтерв’ю із українцями, що займаються реалізацією безпілотних проектів в нашій державі. За кордоном безпілотники допомагають аналізувати ефективність посівів у сільському господарстві та роботу будівельних майданчиків тощо.

Утилізація відходів та переробка сміття

Як говорив покійний Стів Джобс, «there’s an app for that». Але для сортування та вивезення побутових відходів поки що немає рішення достатньо мобільного та технологічного. Якщо в місті мешкає 3—5—15 млн людей, десяток пунктів сортування та переробки сміття — це відвертий провал.

В цьому напрямку робота ще лиш має розпочатися.

Міста будуть активніше досліджувати

Одна из ключових проблем — відсутність на пост-радянському просторі урбан-досліджень як таких. Ніхто не проводить подібних експериментів ні в теорії, ні на практиці.

Якщо в Європі та США вже достатньо кейсів на тему «розумних» міст, Азія взагалі перебудовує і економіку, і архітектуру великих агломерацій — то в Україні і сусідніх державах такої практики поки що бракує. Тому і ця сфера потребує більш детальних напрацювань та експериментів.

За матеріалами: medium.com/russian